Mål med momentet
- Deltagarna har en grundläggande förståelse för begreppet normer.
- Deltagarna får konkreta exempel på vad normer kan vara och hur de tar sig uttryck.
- Deltagarna får fundera på hur normer påverkar oss i vårt eget liv.
Steg 1. Oavslutade meningar
Ni ska börja med en övning som heter ”Oavslutade meningar”. Förklara för deltagarna att ni kommer att påbörja en mening och den elev som ni tittar på kommer få avsluta meningen med det första hen kommer att tänka på. Det finns inga rätt och fel hur meningen ska avslutas, det intressanta är att få syn på vad deltagarna kommer att tänka på först.
Be deltagarna att ställa sig upp i en ring med kroppen och ansiktet vänt inåt. Som ledare ställer du/ni er i mitten av ringen så ni kan se alla.
Var noga med att tydliggöra för alla att det inte finns några rätt och fel kring hur en bör avsluta meningen. En ska helt enkelt bara säga det som poppar upp i huvudet först! Illustrera övningen ledare emellan med exemplet nedanför:
- Ledare 1: Idag är det …
- Ledare 2: …onsdag/kallt/24 november/roligt/osv.
Obs! Om alla deltagare ska svara på en mening var får ni eventuellt skapa fler meningar. Eller dela ut meningar slumpmässigt i gruppen – då behöver inte alla svara.
Oavslutade meningar
- Om du vill säga något på lektionen måste du …
- När du ska betala i en affär ställer du dig i…
- När du kommer hem till någon tar du av dig …
- När någon möter din blick och säger ”hej” svarar du …
- När någon har hjälpt dig med något så säger du …
- När du äter soppa använder du …
- Om någon skrattar på en begravning blir de flesta …
- Om en person går in på en restaurang i badkläder säger kyparen …
- De som firar jul brukar klä en …
- I de flesta simhallar finns det omklädningsrum för …
- De flesta superhjältar i filmer är … (vuxna och män/pojkar)
- Prinsessor i sagor har ofta hudfärgen …
- De flesta som gamear är …
- De flesta som dansar balett eller sysslar med konståkning är …
- I kärleksfilmer är det ofta en kille som pussar en …
- När någon har trasiga och smutsiga kläder så antar vi att de är …
- Fotomodellers kläder har ofta storlek …
- När någon kommunicerar med teckenspråk så tror vi att den personen är …
- Den vanligaste hudfärgen på skådespelare i hollywoodfilmer är …
- En person som kör runt i en dyr bil antar vi har mycket …
- De flesta som äger företag är…
- De flesta som jobbar på café är…
- Den vanligaste hudfärgen på chefer för stora företag är …
- Om en person på bussen klär av sig naken blir de flesta …
Be deltagarna att sätta sig ner igen. Förmedla att även fast det inte finns ett rätt eller fel på hur meningarna ska avslutas så kan det ändå kännas självklart vad en ”borde” svara. Det är precis det som normer handlar om – outtalade regler som säger något om hur vi bör vara eller vad vi bör göra.
Steg 2. Visa filmen om Normer
För att ge deltagarna en tydligare bild av vad normer är ska ni nu se en film om normer från Forum för levande historia.
När ni tittat på filmen sammanfattar ni filmens innehåll för att försäkra er om att deltagarna får med sig budskapet.
Gör denna genomgång kortfattat utan en öppen diskussion.
- Normer är regler som säger hur vi bör vara eller vad vi bör göra.
- Normer påverkar hur vi beter oss mot varandra – inom familjen, bland kompisar, i klassen och i samhället i stort.
- Normer kan vara något bra men normer kan också vara orättvisa och begränsande.
- Om vi beskriver normer som oskrivna regler så finns det också skrivna regler – lagar.
- Lagar är olika beroende på var vi befinner oss i världen och har dessutom sett väldigt olika ut i olika tider.
- Sveriges grundlag: ”Alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person.”
- Trots att det finns lagar som ska skydda våra rättigheter så finns det samtidigt normer som gör att många av oss blir ifrågasatta och kränkta på grund av sin hudfärg, könsidentitet eller att en blir kär i en person av samma kön.
- De vuxna på skolan har ansvar för att göra skolan öppen, trygg och välkomnande för alla. Alla elever har också ett ansvar att respektera och inte kränka varandra.
- Eftersom normer om vad som anses vara rätt och fel/normalt och onormalt ser olika ut på olika platser och förändrats genom historien – så är de möjliga att förändra även idag. Det är det vi tränar på i MVP genom att på olika sätt ingripa och stå upp för den som utsätts.
Steg 3. Hur ser normerna ut på vår skola?
Skriv ”Normer på vår skola” som en rubrik högst upp på tavlan och förmedla att ni nu gärna vill höra vilka normer deltagarna upplever som starka på er skola. Det kan vara både bra och dåliga normer.
Dela in deltagarna i mindre grupper om 4-5 personer och ge varje grupp en bunt post it-lappar. Låt de ta stöd av frågorna nedanför och skriva ned en norm per post it-lapp.
- Vad finns det för normer och förväntningar på vår skola?
(vad tänker och tycker de flesta är rätt och fel/normalt och onormalt) - Vilka normer har vi som är bra?
(som till exempel gör att en mår bra, känner sig trygg, får komma till tals och vara delaktig) - Vilka normer har vi som är dåliga?
(som till exempel gör att en kan känna sig otrygg, bli retad, utesluten eller utsatt för annat våld)
Samla in post it-lapparna, läs upp normerna och sätt upp de på tavlan under rubriken ”Normer på vår skola”. Om olika grupper skrivit samma normer – sätt lapparna på varandra. Ställ gärna följdfrågor om det är någon norm som är otydlig så att alla hänger med.
Steg 4. Koppla normerna till våldspyramiden
Plocka fram er egen våldspyramid som ni skapade under lektion 3.
Gå igenom en norm i taget och undersök bland deltagarna vilka normer som kan leda till att en blir utsatt om en bryter mot den. Kanske finns det normer som faktiskt uppmuntrar till våldsamma beteenden, eller normer som upplevs så pass starka att om någon bryter mot den riskerar hen bli utsatt för taskiga kommentarer, ifrågasättanden och kränkningar?
Flytta de normer som deltagarna identifierar som negativa och placera dem under er egen våldspyramid. Sammanfatta vad som tagits upp och kolla av med gruppen ifall någon viktig norm saknas. Fråga gruppen:
- Finns det fler normer som inte känns bra och som kan leda till en blir utsatt?
Fyll eventuellt på med fler normer som eleverna kommer på. Avsluta genom att ställa frågan till gruppen: Varför tror ni vi har satt in alla dessa normer under våldspyramiden?
Om ingen nämner något liknande – förmedla att de normer som deltagarna tagit upp faktiskt bidrar till att våldet i pyramiden tillåts pågå. Samma normer gör det också svårare för oss alla att ingripa när någon blir utsatt.
Tacka för allas tankar och bekräfta de positiva normer som bidrar till trygghet på skolan. Dessa normer ska ni hålla fast vid.