Mål med momentet
- Få igång reflektion kring vad samtycke är.
- Testa på hur samtycke och övertramp kan kännas i kroppen.
Obs! Övningen genomförs i helgrupp.
Steg 1. Definiera samtycke
Berätta att ni nu ska fortsätta samtalet om kroppens signaler genom att prata om samtycke. Be gruppen fundera på vad ordet samtycke betyder för dem. Ställ frågan rätt ut i rummet och be de diskutera i bikupor en stund först. Definiera sen ordet tillsammans i helgrupp med hjälp av en tankekarta på tavlan.
Hjälp gärna gruppen att få med att samtycke inte bara handlar om att vilja någonting, utan också att det faktiskt känns bra i kroppen. Båda delar är viktiga.
Steg 2. Reflektion kring samtycke
Sammanfatta vad ni kommit fram till att samtycke handlar om. Gå vidare med att problematisera det hela och förmedla att även fast vi vet vad samtycke handlar om kan det ändå vara svårt att ibland känna in andras gränser och även sätta sin egen gräns. Låt deltagarna diskutera följande frågor i smågrupper eller bikupor. Välj den metod som passar gruppen bäst.
- I vilka situationer kan det vara svårt att säga nej och sätta en gräns?
- Vad är det som faktiskt gör det svårt?
Uppmuntra deltagarna att tänka i olika relationer som till exempel i ett kompisgäng, i en kärleksrelation osv. Låt de sen dela med sig i helgrupp, spegla och sammanfatta det som sägs.
Hjälp gärna gruppen att komma in på normer och idéer om hur en förväntas vara/bete sig i olika relationer som kan försvåra för oss att vara som vi vill. Till exempel genom frågor som:
- Finns det idéer och förväntningar om hur vi ska vara utifrån kön som kan påverka och göra det svårare att vara sig själv? Vad i så fall?
- Kan normer och idéer utifrån ålder, religion, etnicitet påverka förväntningar på varandra? I så fall hur?
Få med i uppföljningen att relationen till den andre kan påverka hur lätt eller svårt det är att tolka varandras samtycke. Ju mer en känner varandra desto lättare kanske det är att vara ärlig – eller inte? Vad säger gruppen? Förväntan om lojalitet eller att inte vill göra den andra besviken, kan också påverka.
Avrunda diskussionen genom att bekräfta faktumet att det många gånger är svårt att säga nej och tydligt förmedla vad en vill och inte. Ibland kanske man själv också är osäker på vad en faktiskt vill.
Brygga över till nästa övning och förmedla att det finurliga ändå är att vår kropp är fantastiskt bra på att signalera till oss vad vi gillar och inte, men också vad andra verkar gilla och inte gilla. Därför ska ni nu göra en övning och ta reda på mer kring hur kroppen på olika sätt visar JA- och NEJ-signaler…
Steg 3. Kramen
Be deltagarna sätta sig bekvämt och lyssna på vad ledaren säger. Förmedla att om de inte vill göra övningen kan de tänka på något annat eller titta ut genom fönstret, så länge de inte stör andra.
Övningen görs under tystad och ingen kommenterar det som sägs. Be deltagarna blunda eller titta på en punkt framför sig. Det viktiga är att undvika kontakt med andra i rummet och fokusera på sig själv. Uppmana dem att lyssna och försöka sätta sig in i det som sägs och fundera över vad det väcks för tankar och känslor.
Läs upp texterna nedan med en paus mellan varje avsnitt, så att deltagarna hinner ta in och känna efter. Innan ni börjar läsa, förklara att ni kommer att ställa frågor efter varje avsnitt, men att deltagarna ska fundera över frågorna utan att svara. Ni kommer att diskutera tillsammans sen när ni har gjort färdigt hela övningen.
Kramen
Tänk dig att du står framför en person som du tycker mycket om, som du respekterar, och som du vill ge en kram för att visa din uppskattning. Du ger personen en kram. Men personen framför dig vill inte bli kramad, den säger inte nej med rösten men den visar med kroppen att den inte uppskattar din kram.
- Hur visar personen med kroppen att den inte vill?
- Hur känns det för dig att krama någon som inte vill bli kramad?
Tänk dig nu att du står framför en person som du inte respekterar och inte alls tycker är speciellt trevlig. Den personen kramar nu om dig.
- Hur känns det i din kropp att någon håller om dig fastän du inte vill?
- Hur visar du det med din kropp att du inte vill bli tagen på?
Tänk dig nu att du står framför en person som du tycker mycket om och den personen tycker mycket om dig och ni vill båda ge varandra en kram, ni kramas.
- Hur känns det i din kropp att bli kramad av någon som du vill bli kramad av?
- Hur visar du med din kropp att du vill bli kramad?
Steg 4. JA och NEJ-signaler
Ge deltagarna lite tid på egen hand för att kunna sätta sig in i frågorna kring kroppens signaler. Alternativt kan ni dela ut loggböckerna och be deltagarna att skriva ner sina tankar i dem.
Låt dem sedan prata med sin granne om vilka tankar och känslor som övningen väckte. Reflektera sedan över övningen i helgrupp och fråga vilka signaler kroppen kan visa när den inte samtycker och när den samtycker. Skriv upp dessa på tavlan under följande rubriker:
(Exempel på NEJ-signaler kan vara att kroppen fryser till eller att en försiktigt backar. Exempel på JA-signaler kan istället vara att en känner sig avslappnad, lugn, varm eller pirrig.)
Tacka deltagarna för att de delat med sig. Förmedla att vi för det mesta kan känna av om en annan person inte vill bli kramad. Personen kanske fryser till is, drar sig undan eller blir stel. Och ens egen kropp hjälper också till att signalera när den andra inte vill bli kramad, genom att en till exempel känner obehag. Trots det, kan en ju ändå bli osäker ibland.
Gå vidare till nästa fråga och låt grupperna diskutera den:
- Vad kan du göra när du blir osäker på ifall den andra verkligen vill?
Sammanfatta och spegla deltagarnas svar i helgrupp. Tydliggör för alla att olika personer har olika lätt för att läsa av andras kroppssignaler. Vissa av oss har svårt för att göra det. Så om en vet med sig att det är svårt behöver en vara extra noga med att ställa frågor. Det viktiga när vi blir osäkra – är att inte bara köra på. Ett bra sätt kan då vara att bara stanna upp, kolla läget, fråga om det känns kul/bra för den eller de andra som är med.
Om man inte lyssnar in andras signaler och bara kör på tills man kanske får ett tydligt ”nej” eller ”stopp”, så är risken stor att man redan gått över någons gräns. Att lyssna in andras signaler är något vi alla behöver träna på. Förhoppningsvis har den här övningen hjälpt en liten bit på väg!
Steg 5. Avslutning
Sammanfatta samtalet med att deltagarna har kommit på många bra strategier som alla kan ta till sig och använda i framtiden! Påminn om att kroppen säger till och därför behöver vi lyssna noga på den. Den visar tydligt hur den vill ha det.
Avsluta med att förmedla att om vi alla läser av varandras kroppsliga signaler och lyssnar till vad vi säger till varandra minskar risken för missförstånd och kränkningar. Om vi ser och hör att någon försöker förmedla hur den vill ha det, men den andra inte lyssnar, då är det bra om vi kan hjälpa till och förstärka personens gränser genom att säga till eller bara distrahera så att situationen bryts för en stund. Då kanske vi har hjälpt någon att slippa ett övergrepp.