Mål med momentet
- Deltagarna får information om vad MVP-programmet handlar om
- Deltagarna får fundera på varför människor använder våld
- Deltagarna får börja reflektera kring sin egen roll som åskådare
Steg 1. Vad är MVP?
Berätta att MVP är ett program och metod som handlar om hur vi vuxna och elever tillsammans kan hjälpas åt för att förebygga kränkningar, våld och trakasserier i vår vardag. MVP står för Mentors in Violence Prevention och kommer från början från USA. Där utvecklades metoden först inom sport- och idrottsvärlden men idag arbetar allt ifrån skolor, universitet och arbetsplatser till folk inom militären med MVP-metoden.
Runt om i Sverige finns det många andra skolor som också arbetar med MVP-programmet precis som ni. Berätta även att MVP-lektionerna är en del av skolans värdegrundsarbete.
Steg 2. Hur fungerar MVP?
I kommande MVP-lektioner kommer deltagarna få ta del av olika övningar, lyssna på varandras tankar och erfarenheter, prata i smågrupper och ta ställning till olika frågor och påståenden.
Fokus för lektionerna kommer vara på normer och våld i vår vardag men också samhället i stort. Ni kommer tillsammans träna på att lära känna igen våld och vad vi kan göra när vi ser eller hör talas om våld, för att tillsammans motverka det.
Steg 3. Varför använder människor våld?
Dela in gruppen i smågrupper eller två och två. Ställ frågan öppet i rummet:
- Varför använder människor våld? Vad tror ni?
Förtydliga att de kan tänka in alla möjliga former av våld så som fysiska slag och sparkar, trakasserier, verbala hot, sexistiska eller rasistiska ord och kränkningar.
Låt deltagarna diskutera en stund och uppmuntra de sen att dela med sig i helgrupp. Sammanfatta diskussionen genom att göra en tankekarta på tavlan med deras svar, se exempel nedan.

Steg 4. Att ingripa mot våld
Gå vidare och förmedla att vi är många som någon gång sett, hört eller fått reda på att våld utövats i efterhand, och där vi velat ingripa men av olika anledningar inte gjorde något. Kanske på grund av att vi blev rädda eller inte visste vad vi skulle göra. Kolla av med gruppen om de kan känna igen sig i det påståendet.
Be deltagarna fundera en stund och diskutera med sin granne utifrån följande frågeställning:
- Kan du komma på en situation då du ville ingripa men inte gjorde det?
- Vad var det som hände och hur blev det som det blev?
Uppmuntra deltagarna till att dela med sig i helgrupp. Spegla och sammanfatta det som sägs. Bekräfta den vanliga känslan av att bli rädd och därför inte våga göra något i stunden. Många gånger tänker vi att det i efterhand är för sent att göra något, men det är aldrig försent att göra något. Det går att ingripa både före, under och efter att våld äger rum – och under kommande lektioner kommer vi prata mer om hur man kan ingripa på en massa olika sätt.
Steg 5. Våld är vanligt
Gå vidare genom att berätta att våld är vanligt. Det finns här på skolan, det fanns på er skola när ni som ledare var yngre, det finns på många arbetsplatser och i offentliga miljöer.
Forskning visar faktiskt att ungas vardag är betydligt mer våldsam än äldres, och ingen mår bra av våld i sin vardag – våldet påverkar vår hälsa negativt på flera sätt. Därför ska ni tillsammans lära känna våld när vi ser det och hur vi tillsammans kan hjälpas åt för att motverka det.