Mål med momentet
- Skapa dialog.
- Deltagarna lär sig känna igen en problemsituation.
- Deltagarna känner sig mer förberedda på att kunna ingripa.
- Deltagarna lär sig känna igen olika reaktioner inför att ingripa.
- Deltagarna får idéer om olika sätt att ingripa på.
Brygga över till nästa moment och berätta att ni resten av lektionen ska träna mer på hur en kan ingripa och lägga sig på olika sätt som åskådare. Ni ska arbeta med ett scenario.
Steg 1. Introducera filmen
Scenariot ni ska arbeta med består av en film om en åskådare som bevittnar hur en person blir utsatt för rasistiskt våld i en simhall. När ni tittat på filmen ska ni prata om hur en hade kunnat agera i en situation som denna.
Visa filmklippet för deltagarna.
Steg 2. Diskutera om scenariot är realistiskt
Gör denna genomgång i helgrupp för att försäkra er om att deltagarna förstår situationen på ett liknande sätt. Fråga deltagarna:
- Är situationen realistisk?
- Är det någon som känner igen sig eller som har varit med om något liknande?
Om händelsen inte upplevs som realistiskt ber du gruppen justera beskrivningen. De kan också dela med sig av något annat liknande scenario från sin vardag som känns mer realistiskt.
Gå igenom frågorna nedan för att kolla av hur deltagarna tänker kring situationen och försäkra er om att de förstår vad som händer. Ha fokus på de olika aktörerna i scenariot. Det är inte säkert att det tydligt framgår i filmen vilka som fanns runt omkring men vi kan föreställa oss hur det brukar se ut i en simhall.
- Vad händer i situationen?
- Vem driver på?
- Vem blir utsatt?
- Vilka finns runt omkring?
Steg 3. Diskutera hur en kan ingripa
Be deltagarna reflektera med sin granne om hur en som åskådare hade kunnat ingripa i situationen. Låt sen deltagarna dela med sig av sina tankar i helgrupp.
Frågor att diskutera:
- Vad hade du som åskådare kunnat göra i den här situationen?
- Vad hade en kunnat göra direkt när de äldre personerna yttrade sig kränkande och hotfullt?
- Hur hade en kunnat ta hjälp av andra runt omkring?
- Vad hade en kunnat göra efteråt i omklädningsrummet?
Se till att ni kommer in på de olika sätten att ingripa under diskussionerna: ta hjälp av andra, distraktion, direkt ingripande, omsorg.
Skriv upp deltagarnas förslag på tavlan och be de sedan diskutera med grannen vilket alternativ de med största sannolikhet själva hade gjort. Det är viktigt att samtalet blir så nära verkligheten som möjligt. Understryk att vi inte förespråkar ett visst alternativ. Allt beror på, omständigheterna kan variera. Det viktigaste är att vi gör någonting! Antingen före, under eller efter.
Steg 4. Avslutning
Be sedan deltagarna placera in situationen i våldspyramiden och ange vad det är för typ av våld. (psykiskt/verbalt och rasistiskt våld).