Mål med momentet
- Problematisera att vi lever i en kultur där vi skyddar oss mot våld, istället för att förebygga det.
- Ökad empati för varandra, framför allt för tjejers utsatthet för sexualiserat våld.
Denna övning görs i helgrupp, för att alla ska se vad som händer. Bakgrunden till övningen är att många kvinnor, oavsett ålder, på olika vis försöker skydda sig mot att bli utsatta för sexualiserade kränkningar och våld från män. Framför allt män de inte känner.
Kvinnor har strategier för hur de tar sig hem: nycklarna i handen, inte gå själv, och så vidare. Vuxna talar om för sina döttrar att de inte ska bli för fulla, inte gå hem själva och att föräldern gärna kommer och hämtar dem för att undvika att någon främmande man utsätter dem för våld.
Men det forskningen faktiskt visar är att risken är störst att bli utsatt av någon en känner, till exempel på en dejt, i en intim relation eller av en familjemedlem. Det förekommer att våldtäkter begås av helt okända förövare, men det vanliga är att förövare och den som utsätts har någon typ av relation.
När det gäller killar så är de inte lika utsatta för sexualiserat våld. Det våld som killar ofta upplever att de behöver skydda sig mot är istället fysiskt våld i form av slagsmål och misshandel. Det kan vara killar i grupp som utsätter en på stan, oftast på natten.
Övningen är tänkt att synliggöra denna skillnad samt att skapa förståelse för tjejers situation. Insikten kan motivera till att jobba mot sexualiserade kränkningar och öka viljan att skapa en tryggare vardag tillsammans.
Steg 1. Introducera övningen
Dela upp tavlan i två lika stora delar med ett vertikalt streck. Rita symbolerna för kvinna och man eller skriv ”killar” respektive ”tjejer”. Under dessa rubriker gör ni ytterligare en indelning och skriver ”fysiskt” respektive ”sexualiserat” som rubriker.
Introducera övningen genom att brygga över från de personliga berättelserna och förmedla att ni ska fortsätta på detta spår genom att göra en övning kring hur deltagarna skyddar sig mot kränkande och våldsamma situationer.
Steg 2. Fråga killarna hur de skyddar sig mot kränkningar
Börja med de som definierar sig som killar. Be dem utgå från sin vardag i skolan, på väg till och från skolan, på fritiden med kompisar, på träningen eller på väg hem en sen kväll. Fråga:
- Vad gör ni för att slippa bli sexuellt kränkta eller sexuellt utsatta av andra? Exempelvis: Hur gör ni för att undvika sexistiska kommentarer, att någon tafsar på er eller gör andra sexistiska närmanden?
Be deltagarna att tänka på hela skalan av sexualiserat våld, så att de inte bara fokuserar på grovt sexualiserat våld. Sannolikt får ni exempel på fysiskt våld, försök då styra in deras reflektioner på sexualiserat våld. Skriv upp svaren under rubriken ”sexualiserat” under ”killar”. Om killarna börjar skämta: ta det på allvar men be dem förklara hur de konkret gör för att skydda sig mot tafsningar. Det tar ofta udden av skämtandet.
Fortsätt med att fråga:
- Vad gör ni för att slippa undan fysiska kränkningar och våld, som att exempelvis hamna i slagsmål eller bli misshandlade?
Be dem tänka in hela våldsskalan av fysiskt våld. Här borde ni få fler exempel. Skriv ner svaren under rubriken ”fysiskt” under ”killar”.
Avsluta med frågan:
- Vem är det ni skyddar er mot?
Sannolikt blir svaret: andra killar, killar i grupp.
Steg 3. Fråga tjejerna hur de skyddar sig mot kränkningar
Fortsätt sedan att ställa samma frågor till dem som definierar sig som tjejer. Be dem utgå från sin vardag i skolan, på väg till och från skolan, på fritiden med kompisar, på väg till träningen eller på väg hem en sen kväll. Börja med frågan:
- Vad gör ni för att slippa bli sexuellt kränkta eller sexuellt utsatta av andra? Exempelvis: Hur gör ni för att undvika sexistiska kommentarer, att någon tafsar på er eller gör andra sexistiska närmanden?
Be deltagarna att tänka på hela skalan av sexualiserat våld, så att de inte bara fokuserar på grovt sexualiserat våld. Här borde det komma flera exempel på strategier. Skriv upp svaren under rubriken ”sexualiserat” under ”tjejer”.
Fråga dem sedan:
- Vad gör ni för att slippa undan fysiska kränkningar och våld, som att exempelvis hamna i slagsmål eller bli misshandlade?
Be dem tänka in hela våldsskalan av fysiskt våld. Skriv ner svaren under rubriken ”fysiskt” under ”tjejer”.
Avsluta även här med frågan:
- Vem är det ni skyddar er mot?
Sannolikt blir svaret: främmande killar eller män.
Steg 4a. Reflektera över övningen
Gå vidare till Steg 4b om varken killar eller tjejer i gruppen skyddar sig mot sexualiserat våld. Hoppa då över detta steg.
Gå vidare till Steg 5 om det inte är en tydlig skillnad mellan tjejer och killar, utan båda grupperna skyddar sig mot sexuella övergrepp i lika hög grad. Undersök dock först killarnas utsatthet genom att ställa följdfrågor. Om bilden kvarstår, hoppa över både Steg 4a och Steg 4b.
Fortsätt med instruktionen nedan om det blir en tydlig skillnad mellan tjejer och killar, där tjejer i högre grad skyddar sig mot sexuella kränkningar.
Fråga deltagarna:
- Visste ni killar att tjejerna gör alla dess saker för att skydda sig från sexualiserade kränkningar från andra killar?
- Nu när ni får en bild av hur mycket tjejerna gör för att känna sig säkra, vad väcker det för tankar hos er?
Kolla av hur övningen får tjejerna att känna sig.
Reflektera sedan med hela gruppen:
- Hur tror ni att detta påverkar relationen mellan tjejer och killar?
- Hur tror ni att detta påverkar relationen tjejer emellan?
- Hur tror ni att detta påverkar relationen killar emellan?
Gå sedan vidare direkt till Steg 5 och hoppa över Steg 4 b.
Steg 4b. Reflektera över övningen
Obs! Hoppa över detta steg i grupper där det blev en tydlig skillnad mellan tjejer och killar och gå genast vidare med Steg 5.
I en grupp där ingen upplever att de behöver skydda sig mot sexualiserat våld: Lyckönska deltagarna till att de redan har en trygg vardag. Berätta att samtal med andra personer i deras ålder visar att tjejer försöker göra allt de kan för att inte hamna i sexuellt kränkande situationer. Samtidigt behöver killar inte freda sina kroppar mot sexuella kränkningar på samma sätt. Däremot så skyddar sig många killar mot fysiskt våld, att hamna i slagsmål osv. Det behöver i sin tur inte tjejer göra på samma sätt.
Bekräfta för gruppen att det är bra att de redan har en trygg vardag. Be dem att diskutera följande frågor med sin granne. Gå sedan igenom frågorna i helgrupp.
- Hur har ni gjort för att få vardagen så trygg?
- Finns det något som andra kan lära av er?
Steg 5. Avslutning
Avsluta övningen med att be deltagarna reflektera över frågorna nedan med sin granne. Lista sedan deras förslag på tavlan. Uppmana deltagarna att fokusera på förebyggande åtgärder, risken är annars att de fortsätter att tänka på hur en kan skydda sig mot övergrepp.
Frågor att diskutera:
- Hur kan vi tillsammans bidra till att vardagen känns lite tryggare för alla?
- Hur får vi dem som kränker att tänka till? De som tar sig rätten att kommentera och våldföra sig på andra.
Avslutningsvis förmedlar ni att övningen visar att vi har vant oss vid att leva i en vardag där många av oss ägnar tid åt att skydda oss mot våld, istället för att fokusera på att tillsammans förebygga våld. Men just nu håller vi faktiskt på att bryta detta mönster genom att ha MVP-lektioner!