Mål med momentet
- Att bredda definitionen av våld, så att deltagarna börjar se och reagera på saker de annars kanske inte hade sett som våldsamma.
- Att deltagarna inser hur skojbråk och elaka ord hänger samman med grövre våld.
När ni under lektionen pratar om vad våld är kan det vara bra att ha med sig Per Isdals definition som stöd:
”Våld är varje handling riktad mot en annan person, som genom denna handling skadar, smärtar, skrämmer eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller avstå från något som den vill.” (Isdal 2002
Steg 1. Skriv ner exempel på olika typer av våldsamma handlingar
Inför lektionen ska ni ha förberett tre blädderblocksblad med varsin våldsform som rubrik: psykiskt/verbalt, fysiskt och sexualiserat. Se instruktion under material-rubriken. Dela in deltagarna i tre grupper och ge varje grupp varsitt blädderblocksblad.
Berätta att ni nu ska prata om olika typer av våld. Fråga deltagarna om de vet vad verbalt/psykiskt, fysiskt och sexualiserat våld betyder. Gå igenom våldsformerna en i taget och hjälp till att definiera dem genom att ge några exempel.
Exempel på psykiskt våld:
- bestämma vad någon ska ha på sig för kläder
- bestämma vad någon får göra efter skolan
- bestämma vilka personer någon får prata med
Exempel på verbalt våld:
- kalla någon för hora
- säga något rasistiskt
Exempel på fysiskt våld:
Exempel på sexualiserat våld:
- ta på någons kropp mot hens vilja
- våldtäkt
När ni har definierat våldsformerna, dela ut 10 post it-lappar till varje grupp. Deltagarna ska skriva ner exempel på våldshandlingar, ett exempel per lapp. Be dem vara så konkreta som möjligt. De ska sedan placera in varje våldshandling på blädderblocksbladet där de tycker att den passar på skalan från allvarligt till normaliserat/vanligt förekommande (något som inte uppfattas som kriminellt). Be deltagarna att komma på exempel både allmänt och utifrån sin egen vardag. Låt dem jobba med uppgiften i 10 minuter.
För att hjälpa deltagarna att komma igång, fråga dem:
- Vad kan hända på skolan?
- Vad kan hända på fritiden?
- Vad kan hända på gården/festen/hemma hos kompisar?
- Vad kan hända i tidningar och böcker?
- Vad kan hända på teve och i filmer och serier?
- Vad har ni hört talas om?
Steg 2. Sammanfatta vad våld kan vara
Samla in blädderblocksbladen och sätt upp dem på tavlan bredvid varandra. Börja genomgången med verbalt/psykiskt våld, fortsätt med fysiskt våld och avsluta med sexualiserat våld.
Obs! Följande teman kommer att beröras längre fram i lektionsserien, och det är därför viktigt att ni under detta moment får med våldshandlingar som är exempel på:
- rasistiskt våld
- sexistiskt våld
- homo- och transfobiskt våld
- hedersrelaterat våld
- våldshandlingar som förekommer inom pornografi
Be först varje grupp att gå igenom sina post-it lappar. Ställ gärna följdfrågor kring om de var överens och varför de har graderat våldet som de gjort. Fråga de andra deltagarna om de vill lägga till något.
När ni har gått igenom alla våldsformerna, ska ni fylla på med fler exempel på våldshandlingar genom att ställa frågorna nedan till deltagarna. Ni kan antingen be deltagarna att skriva sina förslag på post it-lappar eller låta dem säga förslagen inför klassen så att ni själva kan skriva upp dem direkt på blädderblocksbladen.
Förslag på frågor (kom gärna på egna exempel)
- Är det en våldshandling att dra någon i håret? (porr)
- Är det en våldshandling att spotta på någon? (porr)
- Är det en våldshandling att säga något taskigt om en persons hudfärg? (rasism)
- Är det en våldshandling att kontrollera vem någon pratar med eller umgås med? (hedersrelaterad kontroll/våld)
- Är det en våldshandling att misshandla personer som deltar i pride-paraden? (hatbrott)
- Är det en våldshandling att tjata till sig sex? (sexualiserat våld)
- Är det en våldshandling att sprida bilder på nätet på någon utan att ha frågat? (nätrelaterat våld)
Återkoppla till instruktionen om att tänka utifrån sin egen vardag genom att fråga: Nu när vi har breddat bilden av vad som kan vara våld, skulle ni vilja lägga till någon våldshandling som kan hända i er vardag? Det kan vara i skolan, på fritiden, på gården/festen/hemma hos kompisar – finns det saker som händer runt er som ni nu kanske skulle kunna tänka på som våldsamma även om det kanske inte är av allra grövsta sorten?
Avsluta övningen med att rita en triangel över blädderblocksbladen och fråga deltagarna:
- Varför har vi ritat en triangel med spetsen uppåt tror ni?
Berätta att det är en pyramid som visar hur handlingar som mord, grov misshandel och våldtäkt vilar på en bas av attityder som möjliggör eller banar väg för grövre våld. Men poängtera också att det som en läser om i media (gruppvåldtäkter, nerbrunna asylboenden osv) inte händer så ofta som det kan verka, trots att det ofta är det som syns. Samtidigt är skojbråk, maktlekar och taskiga kommentarer en del av mångas vardag, fast det sällan syns i media. Den typen av våldshändelser pågår hela tiden och utgör basen för det grövre våldet. Avsluta med att skriva ”Våldspyramiden” längst upp.
Steg 3. Att agera och ingripa som åskådare
Ni ska nu koppla våldshandlingarna som finns uppskrivna på blädderblocksbladen till åskådarperspektivet, genom att ställa frågorna. Använd den metod som får deltagarna att reflektera bäst, till exempel bikupa eller att fördela ordet i helgrupp.
Fråga deltagarna:
- Vilket våld tror ni det är mest sannolikt att en åskådare skulle reagera på och ingripa?
- Vilket våld tror ni det är lättast för en åskådare att lägga sig i?
- Vilket våld tror ni det är svårast för en åskådare att lägga sig i?
- Vad skulle behövas för att vi alla ska ingripa tidigare mot de ”mindre” allvarliga formerna av våld?
Tips! Här kan ni återkoppla till första lektionens avslut, där ni gick igenom vad som kan göra det lättare att våga ingripa.
Steg 4. Avslutning
Förmedla följande till deltagarna:
- Våldpyramiden är ett sätt att få syn på att olika former av våld hänger ihop, och att de handlingar som utgör basen skapar en grund för toppen.
- Det är alltså inte ett facit över vad som är allvarligt/grovt våld och vad som är mindre grovt. Att till exempel ofta och under en lång period bli utsatt för våld som finns långt ner i pyramiden kan av den som blivit utsatt upplevas som grovt och allvarligt. Samtidigt finns det miljöer där våldshandlingar högt uppe i pyramiden, exempelvis misshandel, har börjat att normaliseras och blivit en del av vardagen.
- Det är den som blivit utsatt som kan avgöra hur allvarlig våldshandlingen kändes.
- Om vi vill förebygga våld på ett säkert sätt så är det basen av pyramiden vi ska rikta in oss på. Dessa saker händer oftare och är mindre riskabla att ingripa i än grövre former av våld.
- Om många reagerar på det som händer i basen så gör vi det svårare för de personer som vill begå grövre övergrepp eller våldshandlingar. Då finns det inte längre något stöd från andra, ingen publik som hejar på. Den som utsätter andra för våld blir ensam med att vara taskig och till slut kan klimatet och normen bli att ”vi är schyssta här”.
- Om vi är många som ingriper mot våldet i basen kan vi, med lite tålamod, skapa en annan bas: en pyramid vars bas består av omsorg och kärlek. För att kunna skapa en ny pyramid med en annan bas så behöver vi träna på hur vi kan lägga oss i på ett schysst och säkert sätt!
- Den här våldspyramiden ska vi ha med oss nu i alla kommande lektioner.
- Vi ska ta oss igenom den upp mot spetsen där det grova våldet äger rum och hela tiden prata om och träna på hur vi kan hjälpas åt för att minska våld i er vardag.
Efter lektionen: gör en våldspyramid med deltagarnas exempel!
Från och med nästa lektion kommer ni placera in den aktuella lektionens våldsform i våldspyramiden för att visualisera hur den förhåller sig till andra våldsformer.
Ledarparet ska efter lektion 2 skapa denna våldspyramid, och använda de exempel på våldshandlingar som kommit upp under lektionen. Placera exemplen enligt skalan: från normaliserat/vanligt förekommande i basen till grovt/allvarligt i toppen av pyramiden.