Mål med momentet
- Att etablera uttrycket aktiv åskådare.
- Att deltagarna ska förstå att alla kan göra något.
- Att deltagarna ska veta mer om hur en kan ingripa på ett säkert sätt.
Steg 1. Introducera begreppet åskådare
Berätta att ni nu ska prata mer om filmen, och mer specifikt om personerna runt Jonna. Välj den metod som passar deltagarna bäst, till exempel bikupa eller att skriva i loggböckerna. Börja med följande frågor:
- Vad hade berättarrösten för relation till Jonna?
- Vilken roll hade han i allt som hände?
- Vad kan vi kalla den rollen?
Gå sedan igenom frågorna i helgrupp. Om deltagarna inte tar upp begreppet åskådare, poängtera att berättarrösten var en åskådare i situationen. Någon kanske säger att åskådarna inte gjorde något alls. Lyft då fram att det även är ett aktivt val att passivt titta på.
Poängtera att som åskådare kan en…
- se något
- höra något
- höra talas om något
- få något berättat för sig
En behöver alltså inte alltid vara med i själva situationen där något händer för att vara en åskådare. Lyft fram att det även är ett aktivt val att passivt titta på.
Steg 2. Identifiera hinder för att ingripa mot våld
Låt deltagarna fortsätta att skriva loggbok, diskutera i bikupor eller i smågrupper. Fråga deltagarna:
- Hur kommer det sig att killarna i soffan inte hjälpte Jonna?
- Vad är det som kan hindra dem från att ingripa?
Poängtera att deltagarna säkert har varit med om liknande situationer i sina egna liv. Situationer där en har sett något som inte känts helt okej, men valt att inte göra något. Fråga deltagarna:
- Är det enklare eller svårare att ingripa om det är en vän eller en främling?
- Varför skiljer det sig åt?
Gå igenom de olika förklaringarna till att killarna inte hjälpte Jonna i helgrupp. Skriv upp dem på tavlan under rubriken ”Hinder”.
Den här typen av resonemang kan komma upp
- Att en är rädd för att själv bli utsatt.
- Att ingen annan gör något.
- Tänk om det inte är ett problem för Jonna?
- Att bli bortvald och inte få vara med längre.
Knyt ihop reflektionerna genom att förmedla att vi vet vad Jonna behöver: Att vuxna och killarna i soffan avbryter kränkningarna. Men det är ändå inte helt lätt att göra det.
Steg 3. Identifiera sådant som kan underlätta för oss att ingripa mot våld
Gå vidare genom att be deltagarna att fundera över följande:
- Vad skulle göra det lättare att hjälpa Jonna, att ingripa?
Be deltagarna först diskutera med sin granne och sen dela med sig i helgrupp. Skriv upp svaren under rubriken ”Underlättar”.
Vanliga svar som stöd till dig som leder:
- Ta hjälp av andra.
- Prata med Jonna efteråt.
Avsluta diskussionen med att säga att ”alla kan göra något för Jonna”.
Steg 4. Saker att tänka på innan en ingriper
Berätta för deltagarna att det finns några saker att tänka på innan en ingriper som åskådare. Det första en behöver göra är att avgöra är om det faktiskt är en problemsituation. Det kan vara väldigt svårt att veta. De som bråkar kan tycka att den som lägger sig i bara förstör. Men det är bättre att lägga sig i en gång för mycket än en gång för lite. De flesta gånger kan motstånd eller ett ingripande skapa en förändring till det bättre. De som bråkar kan vakna till när andra reagerar.
Nästa sak att fundera på är om personen i situationen är i behov av hjälp. Det är inte heller alltid så lätt att veta. Om en är osäker kan en alltid fråga ”Är du okej?” och invänta svaret för att se vad som händer. En del som blir utsatta kan ändå säga att allt är okej, eftersom de skäms över situationen. Då kan en hänga kvar en stund och se hur situationen utvecklar sig.
Till sist behöver en fundera över hur en kan ingripa på ett säkert sätt. Ingripandet ska vara säkert både för den utsatta och en själv.
Här kan en använda fantasin. En kan till exempel:
- ringa polisen
- be någon i närheten om hjälp
- distrahera genom att tex fråga om vägen
- skrika att det brinner
- stanna kvar och hjälpa till efteråt
- prata med personer i närheten och kanske komma på en lösning tillsammans.
Avsluta lektionen med att förmedla att hur en kan ingripa är något som ni kommer att diskutera på olika sätt under de kommande 13 lektionerna. På nästa lektion kommer ni att prata om vad våld är, för att kunna känna igen en problematisk situation där en kan behöva ingripa.