1. Introducera MVP:s lektionsserie
Berätta att MVP är ett program som handlar om hur vi vuxna och elever tillsammans kan hjälpas åt för att minska våld och kränkningar i skolan. MVP står för Mentors in Violence Prevention och kommer från början från USA.
Runt om i Sverige finns det många andra skolor som också arbetar med MVP-programmet precis som ni!
För att få igång elevernas tankar kan ni börja med att visa filmen ”Låt dina ord göra skillnad” från organisationen Friends. Ni kan se filmen i förväg längst ner här i lektionsöversikten.
Fråga eleverna om filmens budskap. Undersök om de förstår poängen med ordet ”hej!” och poängtera att ingen ska behöva ha det som barnet i filmen. Tydliggör att temat i filmen är en av anledningarna till att vi behöver prata om kränkningar och våld i skolan.
Förmedla att undersökningar där barn har tillfrågats om hur de har det i skolan visar att många elever upplever skolan som en otrygg och våldsam plats.
Elever känner sig otrygga bland annat på grund av:
- bråk på skolgården.
- att elever eller personal säger taskiga saker till varandra.
- att elever retar varandra.
- att någon mobbar någon.
- att mycket som händer online fortsätter i skolan.
2. Förmedla att skolan är en plats som ska vara fri från våld
Placera MVP-lektionerna i ett större sammanhang genom att berätta om skolans ansvar för att förebygga kränkningar och trakasserier. Förmedla tydligt att det, i första hand, är skolans ansvar att se till att alla elever har det bra i skolan.
I förarbetet till lektionsserien ska alla elever ha blivit tilldelade en “trygg bas”-person (se Genomförandemanualen för mer information). Under denna lektion ska ni undersöka om eleverna vet vart de ska vända sig i krissituationer. Fråga följande:
- Om någon beter sig dumt mot någon så att den blir ledsen eller arg, vet ni vem eller vilka på skolan som ska hjälpa till och se till att det inte händer igen?
Det är dock inte alltid vuxna finns i närheten. Uppmuntra eleverna till att de också kan hjälpa till. De kan stötta varandra och hjälpas åt om någon blir taskigt bemött eller retad. Det är för att bli säkrare på hur de kan hjälpa varandra som MVP-lektionerna genomförs. När lektionerna är klara ska alla på skolan, både personal och elever, veta mer om vad de kan göra för att hjälpa varandra att se till att ingen ska känna sig utanför, vara rädd eller bli utsatt för våld.
3. Dela ut loggböcker
Efter att introduktionen är klar delar ni ut loggböckerna till eleverna och berättar att boken ska användas till att utvärdera lektionen och förmedla tankar, funderingar och frågor till lärarna. Berätta att böckerna förvaras på ett säkert ställe där bara ni kommer åt dem.