En aktiv åskådare är någon som lägger sig i eller på något sätt hjälper till så att situationen förändras till det bättre. Tidpunkten för att agera är inte enbart att göra något medan det pågår utan även innan något händer eller eskalerar samt efteråt. En viktig del av denna första lektion är att etablera detta tankesätt, att en kan hjälpa till både före och efter, inte bara under tiden.
Skriv upp orden på tavlan: före, under och efter. Dessa ord kan ni ha uppskrivna på tavlan vid varje lektion för att lätt kunna återkoppla till att vi alltid kan göra saker före och efter en situation också.
Gå igenom alla åskådarbilderna igen och fråga eleverna:
- Hur kan en vara en aktiv åskådare i den här situationen?
- Hur kan en lägga sig i så att situationen förändras till det bättre?
När det gäller bilden med bio/teater kan eleverna föreslå att en ska applådera eller bua. Om de säger bua, fråga om situationen blir bättre då. Be dem reflektera kring hur det påverkar situationen. Om de uppskattar föreställningen kanske den fortsätter visas länge så att många har chansen att se den. Då har ju publiken påverkat situationen.
Om ni vill göra det ännu tydligare kan ni skriva upp deras förslag på ingripande vid varje åskådarbild på tavlan och sedan sammanfatta förslagen och återigen förtydliga vilka ingripanden som är exempel på före, under och efter.
Undersök vad som hindrar och vad som underlättar
Nu är det dags att undersöka vad som gör det svårt eller omöjligt att ingripa och vad som underlättar ett ingripande, både generellt och i de specifika situationerna på åskådarbilderna. Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem arbeta med varsin åskådarbild. Dela ut de utskrivna bilderna till eleverna. Be dem fundera över följande:
- Vad är det som gör det svårt och hindrar oss från att ingripa?
- Vad är det som underlättar för oss att ingripa?
- Ofta känns det lättare att vara aktiv åskådare om en kan vara det tillsammans med andra. Men hur kan en göra för att få med sig fler personer som ingriper?
Tanken är att eleverna ska börja stötta varandra och våga vara aktiva åskådare tillsammans. Men poängtera att ett nytt problem uppstå kan uppstå då. Om en elev samlar ihop ett antal kamrater för att säga till den elev som agerar kränkande mot en annan, finns det en risk att en ny taskig situation utvecklas. När flera går samman för att säga till den som kränkte först, kan den nya situationen upplevas som kränkande då det blir flera mot en.
Be eleverna tänka kring detta dilemma två och två, och be dem om förslag på hur detta skulle kunna göras utan det blir en ny kränkande situation. Avsluta med att reflektera tillsammans i helgrupp.
Sammanfatta övningen
Sammanfatta övningen genom att tacka för alla bra förslag och bekräfta att eleverna redan vet mycket om hur de kan hjälpa till i olika situationer. De vet också mycket om vad det finns för utmaningar och vad som faktiskt hjälper oss att ingripa.