När ni är klara med att identifiera våldet på bilderna så går ni över till att prata mer specifikt om skojbråk och maktlekar.
Strax ska eleverna få titta på en film med ett skojbråk som spårar ur. Innan ni visar filmen, fråga eleverna om det förekommer skojbråk och maktlekar på skolan. Ta även reda på om alla vet vad skojbråk och maktlekar är. Om det finns elever som inte vet, be någon av de elever som vet att berätta för de andra. Be eleverna ge konkreta exempel på vilken typ av skojbråk och maktlekar som förekommer. Skriv upp dessa på tavlan. Undersök också hur de ser på skojbråk.
Använd den metod som får så många elever som möjligt att delta i samtalet.
Visa filmen Omklädningsrummet
Visa filmen Omklädningsrummet från Machofabriken. Berätta att ni ska prata om filmen efter att ni har tittat på den.
Diskutera filmen tillsammans:
- Vad handlar filmen om?
- Är det här våld? Om ja: vad är det som gör att ni svarar ja?
- När går det från att inte vara våld, till att bli våld?
- Varför använder de våld?
Ställ sedan frågorna nedan för att få igång ett samtal om filmens tema: våld, normer och samtycke. Ta en fråga i taget. För att få igång samtalen kan ni till exempel be eleverna att prata med grannen eller i smågrupper. Följ upp diskussionerna i helklass, förslagsvis med fokus på de tre första frågorna.
Förslag på frågor:
- Hur vet du att alla verkligen vill skojbråka?
- Är det okej att slå till någon bara för att du själv tycker att det är på skoj?
- Finns det andra skojiga lekar som inte är våldsamma eller riskerar att kränka andra?
- Skulle du slå till och skojbråka med en lärare eller någon du inte känner på bussen?
- Är det säkert att en vill skojbråka idag bara för att en ville det igår?
- Hur kan du kolla av att andra vill skojbråka med dig?