Logga in

Lektion 11: Hur kan vi hjälpa Alexander? Del 3 av 3

Mål med lektionen

  • Ta fram och testa olika sätt att ingripa som åskådare
  • Träna på att lägga sig i en våldsam situation
  • Reflektera över hur olika scenarier kan utvecklas på olika sätt beroende på hur ingripandet ser ut
  • Känna på i sin kropp hur det är att ingripa och påverka sin omgivning.

Material

  • Eventuell ordlista (se genomförandemanualen)
  • Dator och projektor
  • Ljud och internetuppkoppling
  • Eventuell rekvisita till scenerna
  • Skriv ut en kopia av varje akt att dela ut till grupperna (se bilaga)
  • Loggböcker.

Lokalbehov

Lektion 11 kräver ett stort grupprum där ni ställt undan bord och stolar för att kunna spela rollspel. Börja lektionen i helgrupp. Om det är möjligt är hästskosittning utan bord att föredra som möblering i början av lektionen. Välj den sittning ni tror skapar mest lugn i er grupp.

Starta lektion

1. Backspegel och introduktion till dagens tema (5 min)

Introducera dagens lektion med att återkoppla till Alexander som inte fick vara prinsessa. Påminn om att på förra lektionen diskuterades olika sätt att hjälpa Alexander. Under denna lektion ska eleverna få testa olika sätt att hjälpa Alexander så att han får det bättre och kan få vara prinsessa.

Påminn om klassrumsreglerna och att ni stannar kvar efter lektionen ifall någon vill fråga eller berätta något.

>

2. Arbete i grupper (10 min)

Dela in eleverna i fyra grupper och dela ut instruktionslappar för respektive akt till grupperna. Läs upp en sammanfattning av varje akt för grupperna så att de snabbt kommer igång med arbetet.

Lösningen som eleverna spelar upp ska vara en av dem som togs fram under scenarioarbetet på lektion 9 och 10, underlaget består av svaren på fråga 4 från respektive lektion. Antingen får eleverna en lösning tilldelad sig, eller så får de välja en lösning själva.

Medan eleverna börjar jobba skapar ni ledare en tom yta i klassrummet som blir er teaterscen, med stolar runtom för teaterpubliken (de andra grupperna).

>

3. Rollspel i fyra akter – Alexanders dilemma (20 min)

Nu är det dags att rollspela! Förslagsvis tar ni akterna i ordningen 1–4.

Ledarna spelar först upp scenen utan något åskådaringripande. Därefter spelar ledarparet upp scenen igen, men denna gång får gruppen som har arbetat med akten ingripa när de vill. Eleverna kan räcka upp handen eller säga stopp för att testa ett ingripande. När scenen är klar applåderar alla och skriker positiva hejarop!

Efter att scenen är klar diskuterar ni hur ingripandet fungerade. Hur kändes det för de olika rollerna? Hur skulle ingripandet kunna bli bättre för alla involverade parter? Spela upp rollspelet igen, med förbättrade ingripanden.

Varje scen får ta cirka 5 minuter.

>

3. Rollspel - AKT 1 (5 min)

Alexanders situation, akt 1

Alexander går på gångvägen som leder till skolan. Det är höst och på marken ligger löv i höstens alla färger. Alexander gillar hösten för han tycker om färger. Han brukar ha på sig kläder som är röda, gröna, orangea, blå och rosa. Gärna alla färger på en gång. Det är en vacker och solig dag med klar luft. Han känner sig glad.

Alexander kliver in på skolan, går till sin klädhängare och hänger upp jackan. Han hälsar på sin bästa kompis Athena. De brukar leka efter skolan. Sam går förbi Alexander och puttar till honom samtidigt som han retsamt säger att han har tjejkläder. Sam och Gabriel brukar alltid hålla på sådär. Alexander tittar ner och går tyst in i klassrummet. Athena hörde vad Sam sa och undrar varför han sa så. Vad menade han egentligen? Han puttade ju Alexander också? Borde hon säga något? Fast nu är det väl för sent. Det kanske inte var så farligt.

Sedan går Athena in i klassrummet och läraren Sophia ska precis börja prata. Hon ser glad ut, som vanligt, med sina glasögon, sin vita skjorta och gröna väst, samma kläder som hon alltid har på sig.

Följande scen spelas upp

  • Alexander kommer in i korridoren och hälsar på Athena och hänger upp sin jacka. Vid klädhängaren puttar Sam Alexander och säger: Alexander som alltid klär sig i tjejkläder!
  • Athena och några fler klasskamrater står bredvid.

Instruktioner

Rollspelet startar när Alexander kommer in i korridoren på väg till sin krok för att hänga upp sin jacka. Tänk ut vad de andra runt omkring kan göra så att situationen blir bättre för Alexander och spela upp det för klassen som ett rollspel.

Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan vara samma roll, till exempel Athena eller någon annan som ser vad som händer. Eller hitta på nya personer som finns i korridoren: städare, vaktmästaren, lärare eller andra skolkamrater.

Ni kan inte vara Alexander, Gabriel eller Sam.

Ledarna spelar Alexander och Sam. Scenen spelas upp en gång utan ingripande först. Ni ingriper andra gången scenen spelas upp.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver.
  4. Spela upp.

>

3. Rollspel - AKT 2 (5 min)

Alexanders situation, akt 2

När alla eleverna har satt sig på sina platser berättar Sophia att de ska dela ut rollerna till fyrornas årliga höstteater.

I teatern ingår det älvor, troll, riddare, en drake och en prinsessa. Alexander vet precis vad han vill vara, prinsessan. Det har han velat vara ända sedan han såg teatern första gången då han gick i tvåan.
Först får de som vill vara troll räcka upp handen och sedan de som vill vara riddare. Alla killarna utom Alexander vill vara riddare eller troll. Sedan ska de som vill vara älvor räcka upp handen. Det är nästan alla tjejer. Vaktmästaren på skolan ska vara drake. Det är han varje år. Sedan ska de som vill vara prinsessan räcka upp handen och då räcker Alexander och fyra tjejer upp handen. När Alexander räcker upp handen skrattar flera i klassen åt honom. Särskilt killarna.

Även Mika, som är Alexanders bästa vän, skrattar. Mika skrattar för att alla andra gör det. Han är också rädd för att de andra ska tycka att han är konstig om han inte skrattar. Han känner sig dum som skrattade. Han är ju ändå Alexanders vän. Mika tycker egentligen att det var modigt av Alexander att räcka upp handen. Mika skulle aldrig ha vågat, nu ville han ju inte vara prinsessa, men ändå. Han önskar så att han gjort på något annat sätt när han ser hur besviken Alexander blev. Han vet bara inte hur. Fröken Sophia skrattar också och säger att Alexander inte kan vara prinsessa. Fröken skriver lappar med flickornas namn och så lottar hon ut en av dem. Det blir Tuva. Alexander får vara troll.

Följande scen spelas upp

  • Sophia säger: Ja, då har vi kommit till valet av prinsessa. Alla som vill vara prinsessa räcker upp handen.
  • Alexander räcker ivrigt upp handen. Flera i klassen, främst killarna, skrattar när Alexander räcker upp handen för att han vill vara prinsessa.
  • Fröken Sophia skrattar också och säger att Alexander inte kan vara prinsessa.

Instruktioner

Rollspelet startar då fröken frågar vem som vill vara prinsessa.

Tänk ut vad de andra kan göra så att situationen blir bättre för Alexander, och spela upp det för klassen som ett rollspel.

Bestäm vilka roller ni ska ha. Ni kan vara personer i klassen som inte skrattade men som ser vad som händer. Eller hitta på nya personer som finns i klassrummet: vaktmästaren, en annan lärare eller andra skolkamrater.

Ni kan inte vara Alexander, Mika eller fröken.

En av ledarna är Alexander och den andra är först fröken och sen eleverna som skrattar! Eventuellt kan rekvisita i form av mössor, peruker eller halsdukar användas för att skilja på ledarens olika roller. Scenen spelas upp en gång utan ingripande först. Ni ingriper andra gången scenen visas.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver, annars inte.
  4. Spela upp.

>

3. Rollspel - AKT 3 (5 min)

Alexanders situation, akt 3

Alexander känner sig ledsen och besviken. Han har egentligen ingen lust att göra någonting på rasten. Han frågar ändå Athena om hon vill lägga pärlplattor med honom på rasten. Hon tvekar, Sara och Kim vill att hon ska med och spela basket, så hon säger att hon vill spela basket. När Athena är på väg ut hör hon Gabriel säga till Sam så att Alexander inte hör: “Alexander kanske ska vara en prinsessa så som han lägger pärlplattor, och förresten kan ju inte prinsessor spela basket!”

Det knyter sig lite i magen på Athena och det är inte kul att spela basket sen heller. Hon tänker bara på Alexander och att det visst går att spela basket som prinsessa. Hon märkte att han såg ledsen ut och hon ångrar att hon inte sa något på lektionen, även om hon faktiskt inte skrattade. Skratta skulle hon aldrig göra för en sådan sak. Alla som vill vara prinsessa ska få chansen, och alla ska ju få spela basket. Hon ångrar att hon inte följde med Alexander och la pärlplattor istället. Hon förstår ju att han är ledsen. Men vad ska hon säga för att lätta upp stämningen?

Följande scen spelas upp

  • Efter lektionen frågar Alexander om Athena vill lägga pärlplattor med honom på rasten. Hon funderar på att göra det, men när Sara och Mika frågar om hon vill spela basket så väljer hon basket.
  • Athena går ut och hör hur Gabriel säger taskiga kommentarer om Alexander till Sam.

Instruktioner

Rollspelet startar då Alexander frågar Athena om att lägga pärlplattor.

Tänk ut vad de andra runt om kan göra för Alexander när de hör att Athena vill spela basket. Och när Gabriel fäller en kommentar. Hur kan de andra göra så att situationen blir bättre för Alexander? Spela upp det för klassen som ett rollspel. Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan ha samma roll. Ni kan också hitta på nya personer som kan komma in i situationen: städare, vaktmästaren, lärare eller andra skolkamrater.

Ni kan inte vara Alexander, Gabriel och Athena. En av lärarna är Alexander och Gabriel. Den andra är Athena.

Scenen spelas upp en gång utan ingripande först. Ni ingriper andra gången scenen visas.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver, annars inte.
  4. Spela upp.

>

3. Rollspel - AKT 4 (5 min)

Alexanders situation, akt 4

Alexander sitter för sig själv och lägger pärlplattor. Vanligtvis tycker han att det är kul att se hur olika mönster och färger växer fram, men idag blev det liksom ingenting. Bara fult och tråkigt. Han ger upp och går på toaletten för att kissa. Medan han sitter på toaletten så hör han att någon mixtrar med låset och dörren far plötsligt upp. Utanför står Sam och Gabriel och skrattar. Alexander kan se att Mika och några andra i skolan står lite bakom och tittar. Alexander känner sig jättedum som sitter där med byxorna nere. Usch vilken dag det här blev, tänker Alexander.

Mika vill inte att de ska göra så mot Alexander. Han vill säga åt dem att sluta, men känner att han inte vill göra det själv och ingen annan verkar göra något. Han tar ett steg framåt, men blir stående där utan att säga något. Sam säger att Alexander inte får vara på killtoaletten, sedan går Sam och Gabriel skrattande därifrån och lämnar dörren öppen. Alexander skyndar sig ut från toaletten med tårar i ögonen och försöker hitta något ställe där ingen ser honom. Han känner sig både väldigt ledsen och arg.

Följande scen spelas upp

  • Dörren rycks upp på toaletten medan Alexander är där inne och Sam och Gabriel står utanför och skrattar.
  • Sam säger också att Alexander inte får vara på killtoaletten

Instruktioner

Rollspelet startar då Alexander är på toaletten.

Tänk ut vad de andra kan göra så att situationen blir bättre för Alexander och spela upp det för klassen som ett rollspel.

Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan vara samma roll, till exempel Mika eller någon annan som ser vad som händer. Eller hitta på nya personer som finns i närheten: städare, vaktmästaren, lärare eller andra skolkamrater.

Ni kan inte vara Alexander eller Sam. Ledarna är Alexander och Sam (och Gabriel).

Scenen spelas upp en gång utan ingripande först. Ni ingriper andra gången scenen spelas.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver, annars inte.
  4. Spela upp.

>

4. Diskutera lösningarna (5 min)

När alla scener är färdigspelade ägnar ni en stund åt att reflektera tillsammans kring huruvida lösningarna är realistiska och om eleverna på riktigt skulle göra så här i verkliga livet.

>

5. Avslutande reflektioner (5 min)

Knyt ihop lektionen med att poängtera att eleverna har kommit fram till en massa bra lösningar under lektionen.

Kom ihåg att trycka på att de alltid kan ge stöd efteråt och påminn om att det kan vara lättare att lägga sig i tillsammans med någon annan när det går och är lämpligt.

Påminn om att det i första hand är viktigt att säga till någon personal på skolan. Det är ju trots allt de vuxna som har ansvaret för att eleverna känner sig trygga på skolan.

Berätta kort om nästa lektions tema och vad ni kommer fortsätta diskutera då. Be sedan deltagarna plocka fram sin loggbok och ägna några minuter åt att skriva ner sina reflektioner kring dagens lektion.

Reflektionsfråga:

  • Hur var det att ingripa?
  • Skulle du våga göra ett liknande ingripande i verkligheten?
  • Om inte – vad skulle du kunna göra istället?

>


Feedback

Webbplatsen använder cookies. Läs mer i vår integritetspolicy om cookies och hur vi hanterar personuppgifter.