Alexanders situation, akt 2
När alla eleverna har satt sig på sina platser berättar Sophia att de ska dela ut rollerna till fyrornas årliga höstteater.
I teatern ingår det älvor, troll, riddare, en drake och en prinsessa. Alexander vet precis vad han vill vara, prinsessan. Det har han velat vara ända sedan han såg teatern första gången då han gick i tvåan.
Först får de som vill vara troll räcka upp handen och sedan de som vill vara riddare. Alla killarna utom Alexander vill vara riddare eller troll. Sedan ska de som vill vara älvor räcka upp handen. Det är nästan alla tjejer. Vaktmästaren på skolan ska vara drake. Det är han varje år. Sedan ska de som vill vara prinsessan räcka upp handen och då räcker Alexander och fyra tjejer upp handen. När Alexander räcker upp handen skrattar flera i klassen åt honom. Särskilt killarna.
Även Mika, som är Alexanders bästa vän, skrattar. Mika skrattar för att alla andra gör det. Han är också rädd för att de andra ska tycka att han är konstig om han inte skrattar. Han känner sig dum som skrattade. Han är ju ändå Alexanders vän. Mika tycker egentligen att det var modigt av Alexander att räcka upp handen. Mika skulle aldrig ha vågat, nu ville han ju inte vara prinsessa, men ändå. Han önskar så att han gjort på något annat sätt när han ser hur besviken Alexander blev. Han vet bara inte hur. Fröken Sophia skrattar också och säger att Alexander inte kan vara prinsessa. Fröken skriver lappar med flickornas namn och så lottar hon ut en av dem. Det blir Tuva. Alexander får vara troll.
Följande scen spelas upp
- Sophia säger: Ja, då har vi kommit till valet av prinsessa. Alla som vill vara prinsessa räcker upp handen.
- Alexander räcker ivrigt upp handen. Flera i klassen, främst killarna, skrattar när Alexander räcker upp handen för att han vill vara prinsessa.
- Fröken Sophia skrattar också och säger att Alexander inte kan vara prinsessa.
Instruktioner
Rollspelet startar då fröken frågar vem som vill vara prinsessa.
Tänk ut vad de andra kan göra så att situationen blir bättre för Alexander, och spela upp det för klassen som ett rollspel.
Bestäm vilka roller ni ska ha. Ni kan vara personer i klassen som inte skrattade men som ser vad som händer. Eller hitta på nya personer som finns i klassrummet: vaktmästaren, en annan lärare eller andra skolkamrater.
Ni kan inte vara Alexander, Mika eller fröken.
En av ledarna är Alexander och den andra är först fröken och sen eleverna som skrattar! Eventuellt kan rekvisita i form av mössor, peruker eller halsdukar användas för att skilja på ledarens olika roller. Scenen spelas upp en gång utan ingripande först. Ni ingriper andra gången scenen visas.
Det här ska ni göra:
- Tänk ut vad ni ska göra.
- Bestäm vem som gör vad.
- Öva om ni behöver, annars inte.
- Spela upp.