Leilas situation, akt 3
Precis då går en av lärarna från högstadiet förbi. Leila och de andra hör hur läraren skrattar och säger åt Sam att ta det lugnt med tjejerna. Sedan ser de att han blinkar med ena ögat åt Sam samtidigt som han leende går vidare. Sam håller hårt om magen på Leila och hon känner hur ilskan börjar växa inom henne. Hon skriker, mer argt den här gången, att han ska släppa henne. Då skrattar han ännu mer och ber Gabriel att ta hennes skor och kasta in dem i killarnas omklädningsrum som ligger precis bakom dem. Gabriel tar tag i hennes sparkande ben och lyckas få av skorna.
Han tar skorna och går bort till omklädningsrummet, öppnar dörren och slänger in dem längst in där killarna i sexan håller på och byter om. Kim tittar på och han känner att detta inte är kul längre. Det börjar gå för långt nu. Egentligen tyckte han att det var jobbigt redan från början. Han märkte att de kom och störde Leila och Sara när de spelade basket. Egentligen skulle han ha velat vara med och spela med dem, för han gillar basket, men det blev inget tillfälle att föreslå det. Han borde sagt till Gabriel att inte ta skorna, men allt gick så fort och han tvekade för han skulle säkert ha sabbat hela den roliga stämningen. I alla fall Sams roliga stämning.
Leila är jättearg nu och vet inte vad hon säger. Sam och de andra skrattar bara mer och mer och Sam undrar om hon inte tål lite skämt. Han bara skojar ju.
– Eller hur Gabriel, det är ju bara på skoj! Du kan ju bara gå in och hämta skorna, Leila.
Följande scen spelas upp
- En lärare passerar och säger åt Sam att ta det lugnt med tjejerna och går vidare leendes. Läraren blinkar med ena ögat åt Sam.
- Leila skriker, argt denna gång, att han ska släppa henne.
- Sam uppmanar Gabriel att ta Leilas skor och kastar in dem i omklädningsrummet.
Instruktioner
Rollspelet startar då läraren just passerat och Sam sitter och håller i Leila.
Tänk ut vad de andra (exempelvis Sara. Kim, Athena men även andra personer som befinner sig runt omkring) i berättelsen kan göra så att situationen blir bättre för Leila, och spela upp det för klassen som ett rollspel.
Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan vara samma roll, till exempel Sara eller någon annan som ser vad som händer.
Ni kan inte vara Leila eller Sam. Ledarna är Leila och Sam.
Det här ska ni göra:
- Tänk ut vad ni ska göra.
- Bestäm vem som gör vad.
- Öva om ni behöver, annars inte.
- Spela upp.