Logga in

Lektion 14: Hur kan vi hjälpa Leila? Del 3 av 3

Mål med lektionen

  • Ta fram och testa olika sätt att ingripa som åskådare.
  • Träna på att lägga sig i en våldsam situation.
  • Reflektera över hur olika scenarier kan utvecklas på olika sätt beroende på hur ingripandet ser ut.
  • Känna på i sin kropp hur det är att ingripa och påverka sin omgivning.

Material

  • Eventuell ordlista (se genomförandemanualen)
  • Dator och projektor
  • Ljud och internetuppkoppling
  • Eventuell rekvisita till scenerna
  • Skriv ut en kopia av varje akt att dela ut till grupperna (se bilaga)
  • Loggböcker.

Lokalbehov

Lektion 14 kräver ett stort grupprum där ni ställt undan bord och stolar för att kunna spela rollspel. Börja lektionen i helgrupp. Om det är möjligt är hästskosittning utan bord att föredra som möblering i början av lektionen. Välj den sittning ni tror skapar mest lugn i er grupp.

Starta lektion

1. Backspegel och introduktion till dagens tema (5 min)

Introducera dagens lektion med att återkoppla till Sam som utsätter Leila. Förra lektionen diskuterades olika sätt att hjälpa Leila. Under denna lektion ska vi testa olika sätt att lösa situationen så att det blir bättre för Leila.

Påminn om klassrumsreglerna och att ni stannar kvar efter lektionen ifall någon vill fråga eller berätta något.

>

2. Arbete i grupper (10 min)

Dela in eleverna i fyra grupper och dela ut instruktionslappar för respektive akt till grupperna. Läs upp en sammanfattning av varje akt för grupperna så att de snabbt kommer igång med arbetet.

Lösningen som eleverna spelar upp ska vara en av dem som togs fram under scenarioarbetet på lektion 12 och 13, underlaget består av svaren på fråga 4 på respektive lektion. Antingen får eleverna en lösning tilldelad sig, eller så får de välja en lösning själva.

Medan eleverna börjar jobba skapar ni ledare en tom yta i klassrummet som blir er teaterscen, med stolar runtom för teaterpubliken (de andra grupperna).

>

3. Rollspel i fyra akter – Leilas dilemma (20 min)

Nu är det dags att rollspela! Förslagsvis tar ni akterna i ordningen 1–4.

Ledarna spelar först upp scenen utan något åskådaringripande. Därefter spelar ledarparet upp scenen igen, men denna gång får gruppen som har arbetat med akten ingripa när de vill. Eleverna kan räcka upp handen eller säga stopp för att testa ett ingripande. När scenen är klar applåderar alla och skriker positiva hejarop!

Efter att scenen är klar diskuterar ni hur ingripandet fungerade. Hur kändes det för de olika rollerna? Hur skulle ingripandet kunna bli bättre för alla involverade parter? Spela upp rollspelet igen, med förbättrade ingripanden.

Varje scen får ta cirka 5 minuter.

>

3. Rollspel - AKT 1 (5 min)

Leilas situation, akt 1

Det är lunchrast och alla i klass 4A är ute på skolgården. Det är en varm och somrig dag. Det är bara två veckor kvar till sommaravslutningen. Leila och Sara övar basket och pratar om att fortsätta med det efter skolan. Bredvid hoppar Athena och några andra i klassen hopprep.

– Hallå Leila, ropar Sam som kommer gående från klätterställningen, kan du verkligen spela basket?

Leila försöker låtsas som ingenting, fortsätter bara att kasta bollen och prata med Sara. Sam brukar alltid hålla på och puttas och ta på henne och säga saker som de andra skrattar åt. Om hon låtsas att hon inte hör kanske hon får vara ifred idag. Alla bara låter Sam hålla på. Alla bara skrattar och skakar på huvudet.

Sam kommer fram till Leila och Sara. Bakom honom kommer Gabriel och Kim. Sam kliver fram och tar bollen precis när Leila satt ett mål. Han börjar studsa med den länge och Leila frågar om han inte ska skjuta så att det kan bli deras tur. Sam flinar och säger att hon ska försöka ta bollen. När Leila kliver fram kastar han bollen till Kim som skrattar och kastar bollen till Gabriel. Sara ser på. Hon tycker det är jobbigt när Sam håller på så där med Leila. Sara blir ju också drabbad, men det är värst för Leila. Sara har tänkt så många gånger att hon ska säga till Sam och hans gäng med killar, men hon vet bara inte hur. Tänk om Leila skulle bli sur, hon kanske gillar det. Men det ser verkligen inte ut så. Eller Sam skulle kanske ge sig på henne istället då.

Följande scen spelas upp

  • Sam kommer fram till Leila och Sara.
  • Sam kliver fram till Leila och Sara och tar bollen precis när Leila skjutit ett mål. Han börjar studsa med den länge och Leila frågar om han inte ska skjuta så att det kan bli deras tur. Sam flinar och säger att hon ska försöka ta bollen.
  • När Leila kliver fram kastar han bollen till Kim som skrattar och kastar bollen till Gabriel.

Instruktioner

Rollspelet startar då Sam säger “kan du verkligen spela basket?” och flinande går fram och tar bollen från Leila och studsar runt med bollen.

Ni ska tänka ut vad de andra (exempelvis Sara men även andra som är runt omkring) i berättelsen kan göra så att situationen blir bättre för Leila och spela upp det för klassen som ett rollspel.

Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan vara samma roll, till exempel Sara eller någon annan som ser vad som händer.

Ni kan inte vara Leila eller Sam. Ledarna är Leila och Sam.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver, annars inte.
  4. Spela upp.

>

3. Rollspel - AKT 2 (5 min)

Leilas situation, akt 2

Till slut håller Sam fram bollen mot Leila och säger att hon får ta den. När hon kommer fram kastar han iväg bollen och fångar in henne istället. Sam, Gabriel och Kim skrattar. Det gör även Sara och de som hoppar hopprep. Leila skrattar också först och försöker ta sig loss, men Sam släpper inte taget. Han skrattar bara och säger att hon måste ta i mer för att klara av det. Sedan börjar han snurra Leila runt, runt, och Kim och Gabriel skrattar ännu mer och Sam säger åt dem att hjälpa till. Leila känner händer överallt på kroppen och nu börjar det kännas obehagligt. Hon skrattskriker att de ska sluta, men de bara fortsätter.

– Va? Tål du ingenting eller? säger Sam samtidigt som han har armarna runt henne och sätter sig på bänken med henne i knät.

– Ta dig loss då! säger han.

Följande scen spelas upp

  • Sam kastar iväg bollen och fångar in Leila istället. Alla skrattar. Leila skrattar generat och försöker ta sig loss, men Sam släpper inte taget. Han skrattar bara och säger att hon måste ta i mer för att klara av det.
  • Sedan börjar han snurra Leila runt, runt, och andra runt omkring skrattar och Gabriel skrattar ännu mer och Sam säger åt dem att hjälpa till.
  • Sam tar på Leilas kropp – hon skrattskriker att Sam ska sluta, men han bara fortsätter.

Instruktioner

Rollspelet startar då Sam fångar in Leila i sitt grepp och snurrar runt med Leila. Sam tar på Leila överallt.

Ni ska tänka ut vad de andra (exempelvis Sara, Kim, Athena men även andra som befinner sig runt omkring) i berättelsen kan göra så att situationen blir bättre för Leila och spela upp det för klassen som ett rollspel.

Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan vara samma roll, till exempel Sara eller någon annan som ser vad som händer.

Ni kan inte vara Leila eller Sam. Ledarna är Leila och Sam.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver, annars inte.
  4. Spela upp.

>

3. Rollspel - AKT 3 (5 min)

Leilas situation, akt 3

Precis då går en av lärarna från högstadiet förbi. Leila och de andra hör hur läraren skrattar och säger åt Sam att ta det lugnt med tjejerna. Sedan ser de att han blinkar med ena ögat åt Sam samtidigt som han leende går vidare. Sam håller hårt om magen på Leila och hon känner hur ilskan börjar växa inom henne. Hon skriker, mer argt den här gången, att han ska släppa henne. Då skrattar han ännu mer och ber Gabriel att ta hennes skor och kasta in dem i killarnas omklädningsrum som ligger precis bakom dem. Gabriel tar tag i hennes sparkande ben och lyckas få av skorna.

Han tar skorna och går bort till omklädningsrummet, öppnar dörren och slänger in dem längst in där killarna i sexan håller på och byter om. Kim tittar på och han känner att detta inte är kul längre. Det börjar gå för långt nu. Egentligen tyckte han att det var jobbigt redan från början. Han märkte att de kom och störde Leila och Sara när de spelade basket. Egentligen skulle han ha velat vara med och spela med dem, för han gillar basket, men det blev inget tillfälle att föreslå det. Han borde sagt till Gabriel att inte ta skorna, men allt gick så fort och han tvekade för han skulle säkert ha sabbat hela den roliga stämningen. I alla fall Sams roliga stämning.

Leila är jättearg nu och vet inte vad hon säger. Sam och de andra skrattar bara mer och mer och Sam undrar om hon inte tål lite skämt. Han bara skojar ju.

– Eller hur Gabriel, det är ju bara på skoj! Du kan ju bara gå in och hämta skorna, Leila.

Följande scen spelas upp

  • En lärare passerar och säger åt Sam att ta det lugnt med tjejerna och går vidare leendes. Läraren blinkar med ena ögat åt Sam.
  • Leila skriker, argt denna gång, att han ska släppa henne.
  • Sam uppmanar Gabriel att ta Leilas skor och kastar in dem i omklädningsrummet.

Instruktioner

Rollspelet startar då läraren just passerat och Sam sitter och håller i Leila.

Tänk ut vad de andra (exempelvis Sara. Kim, Athena men även andra personer som befinner sig runt omkring) i berättelsen kan göra så att situationen blir bättre för Leila, och spela upp det för klassen som ett rollspel.

Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan vara samma roll, till exempel Sara eller någon annan som ser vad som händer.

Ni kan inte vara Leila eller Sam. Ledarna är Leila och Sam.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver, annars inte.
  4. Spela upp.

>

3. Rollspel - AKT 4 (5 min)

Leilas situation, akt 4

Athena som sett och hört allting har dåligt samvete för att hon inte gör något. Samtidigt är det skönt att Sam håller på med någon annan, och att det inte är hon som får hans händer överallt. Hon vet ju hur det känns och just därför borde hon sagt eller gjort något.

Sam, Gabriel och Kim går därifrån för att sparka fotboll. Athena och Sara och några av de andra går fram till Leila, och Sara säger skrattande att de där killarna är helt knäppa. Sara skrattar och frågar om hon inte ska gå in och hämta sina skor. Leila undrar om inte Sara kan följa med henne, men Sara svarar att hon inte vågar. Sedan ringer det in till lektion och Athena, Sara och Leila går in. På väg upp i trappan undrar läraren Sophia varför Leila inte har skor på sig. Leila svarar inte. De andra säger inget heller. Sophia frågar inget mer.

Följande scen spelas upp

  • Athena och Sara och några av de andra har precis kommit fram till Leila och skrattande sagt att de där killarna är helt knäppa. De skrattade och frågade om hon inte ska gå in och hämta sina skor.
  • På väg till lektionen undrar läraren Sophia varför Leila inte har skor på sig. Leila svarar inte. De andra säger inget heller. Sophia frågar inget mer.

Instruktioner

Rollspelet startar när de är på väg till klassrummet efter att Athena och Sara kommit fram och Sara kommenterat lite skämtsamt vad Sam precis hade gjort.

Ni ska tänka ut vad Athena och Sara men också de andra som befinner sig runt omkring kan göra så att situationen blir bättre för Leila, och spela upp det för klassen som ett rollspel. Här kan ni ändra på vad Athena och Sara säger.

Bestäm vilka roller ni ska ha. Flera kan vara samma roll, till exempel Sara eller någon annan som ser vad som händer.

Ni kan inte vara Leila eller läraren. Ledarna är Leila och läraren.

Det här ska ni göra:

  1. Tänk ut vad ni ska göra.
  2. Bestäm vem som gör vad.
  3. Öva om ni behöver, annars inte.
  4. Spela upp.

>

4. Diskutera lösningarna (5 min)

När alla scener är färdigspelade ägnar ni en stund åt att reflektera tillsammans kring huruvida lösningarna är realistiska och om eleverna på riktigt skulle göra så här i verkliga livet.

>

5. Avslutande reflektioner (5 min)

Knyt ihop lektionen med att poängtera att eleverna har kommit fram till en massa bra lösningar under lektionen.Kom ihåg att trycka på att de alltid kan ge stöd efteråt och påminn om att det kan vara lättare att lägga sig i tillsammans med någon annan när det går och är lämpligt. Påminn om att i första hand är viktigt att säga till någon personal på skolan. Det är trots allt de vuxna som har ansvaret för att eleverna känner sig trygga på skolan.

Berätta kort om nästa lektions tema och vad ni kommer fortsätta diskutera då. Be sedan deltagarna plocka fram sin loggbok och ägna några minuter åt att skriva ner sina reflektioner kring dagens lektion.

Reflektionsfråga:

  • Hur kändes det att hjälpa Leila?
  • Skulle du våga göra något liknande i verkligheten?
  • Om inte – vad skulle du kunna göra istället?

>


Feedback

Webbplatsen använder cookies. Läs mer i vår integritetspolicy om cookies och hur vi hanterar personuppgifter.