Steg 2
Revideringar inför terminsstart!
Agera tillsammans byter namn till MVP Mellanstadiet
Detta innebär följande:
- Tack vare namnbytet samlar vi ihop en ganska svårförklarad skillnad på Agera tillsammans och MVP, vilket nu kommer samlas under namnet MVP Skola.
- Denna förändring synkar också med vårt nylanserade material MVP Fritid, som riktar sig mot öppen fritidsverksamhet.
- I och med namnbytet kommer samtliga metodmanualer för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet finnas på lärplattformen mvpsverige.se. För att arbeta med MVP Mellanstadiet krävs det att man går en grundutbildning i metodmaterialet (precis som innan).
- Användare som tidigare varit registrerade på ageratillsammans.se kommer emigreras till mvpsverige.se. Förflyttningen kommer ske innan terminsstarten, därefter kommer alla MVP-ledare nå respektive metodmaterial genom att logga in på www.mvpsverige.se.
- Förutom namnbytet görs inga större revideringar av lektionsserien denna termin.
Revidering av lektionsserie (högstadiet och gymnasiet)
Detta innebär följande:
Ökat fokus på rasism som maktordning
- Två nya lektioner har skapats med fokus på att problematisera normer kring svenskhet samt att involvera åskådarens roll i det antirasistiska arbetet (se lektion 9. Vad är svenskt? samt lektion 10. Stå upp mot rasism!).
- Lektion 9 innehåller även en fördjupande introduktion på temat rasism och normer som riktar sig till alla MVP-ledare. Innan ni håller dessa nya lektioner vill vi att ni läser introduktionen och genomför de diskussionsfrågor som följer mot slutet. Se texten som ett stöd för att lättare kunna navigera i ämnet rasism och vithetsnormer.
- För att ytterligare bredda bilden av vad rasism är och kan vara (dvs öka medvetenheten och kunskapen om våld) så har vi även fört in ”rasistiskt våld” som en egen våldskategori i övningen ”Vad är våld?”.
Nya lektioner och övningar
- Introduktion till MVP: Ett nytt introduktionspass har skapats som lektion 1. Detta pass innehåller bland annat en introduktion till vad MVP är och varför vi ska jobba med det i skolan, en reflektionsövning kring varför människor använder våld, följt av diskussion kring MVP:s klassrumsregler för att skapa tryggare och respektfulla samtal.
- Våldet online: Genomgående har ett större fokus lagts på att problematisera hur våld kommer till uttryck online. Dels genom nya lektioner: ”Kränkningar på nätet” (högstadiet) och ”Vem vill du vara på nätet?” (gymnasiet). Dels genom att integrera fler diskussionsfrågor med ett online-perspektiv i manualen.
- Grupptryck: I högstadiets lektion om grupptryck har övningen ”Kränkande ritualer och inkilningar” bytts ut till passet ”Att säga ifrån” som fokuserar mer på hur destruktiva jargonger kan existera i olika kompisgäng. Passet syftar till att problematisera hur en kan bli utsatt samtidigt som en är åskådare för hur andra personer utanför gruppen utsätts för våld. För att slutligen bredda bilden av vad en kan göra – förutom att säga ifrån direkt i stunden.
- Samtycke: I lektionerna om samtycke har vi fördjupat samtalet kring hur en kollar av och säkerställer samtycke i olika relationer. Detta har resulterat i en ny övning där vi pratar om kroppsliga JA- och NEJ-signaler i syfte att tillsammans konkretisera hur ett JA och ett NEJ kan se ut, kännas i kroppen och uttryckas på i olika sammanhang.
- Avslut och utvärdering: I slutet av lektionsserien (lektion 14) har nu även ett nytt pass skapats för att på ett ordentligt sätt avrunda och sammanfatta MVP:s budskap tillsammans med eleverna samt ge de möjlighet till att utvärdera hur det har varit att delta under lektionerna. Denna utvärdering är främst till för er ledare att ta med er i arbetet framåt. Utvärderingen innehåller ingen mätning av effekt utan syftar bara till att låta deltagarna dela sina upplevelser av MVP och kan göras anonymt.
Övergripande förändringar
- Många har gett feedback på att lektionerna är svåra att hinna på en timme på grund av för många olika moment. Vi har därför skalat ner innehållet och plockat bort moment ur lektioner för att ge mer plats till elevernas reflektion och dialog. I de flesta lektioner är det nu enbart ett huvudmoment, tillsammans med backspegel/intro och avslutande reflektioner i loggboken.
- Vi har även tagit bort alla ”energizers”. Om ni ändå vill göra dessa som en pausaktivitet finns de kvar i ett stöddokument på Resurscentrum.
- För att lättare kunna göra löpande uppdateringar har vi även tagit beslutet att ta bort bildspelet längst ned på sidan i lektionsöversikten (dvs där ni tidigare kunnat titta på bilderna för lektionen). Denna funktion kommer alltså inte finnas kvar. För att i förväg kunna titta igenom hur bilderna för lektionen ser ut som eleverna möter, behöver ni bara klicka på knappen ”Starta lektion”.
Lektioner att arbeta vidare med
- Tidigare lektion 13. ”Skapa framtida scenarion” och lektion 14. ”Arbeta vidare med att förebygga våld” har flyttats till ”Lektioner att arbeta vidare med”, då dessa är mer framåtsyftande lektioner. De kommer alltså inte ingå i MVP:s grundserie på 14 lektioner, utan är frivilliga att arbeta vidare med, liksom extralektionerna om porr.
- På sikt har vi förhoppning om att kunna fylla på med fler aktuella teman i ”Lektioner att arbeta vidare med”.
MÄN – ny grafisk profil
- Under våren 2023 har MÄN uppdaterat sin grafiska profil. Därmed kommer allt material på lärplattformen se annorlunda ut nu i höst med nya typsnitt och nya färgpaletter. Detta påverkar givetvis inte innehållet alls. Det är bara bra för er att veta så ni förstår varför allt ser annorlunda ut.
- Steg 2-utbildare: I och med namnbytet till MVP Mellanstadiet och MÄN:s nya grafiska profil så har allt utbildningsmaterial för Steg 2-utbildare uppdaterats med ny formgivning. Strukturen för Steg 2-portalen har även gjorts om för att ni lättare ska kunna hitta de olika stöddokument och utbildningsinsatser ni ska hålla under förankringen, utbildningar och metodhandledning.
Vi hoppas att ni ska uppskatta alla de förändringar vi gjort och vi tar gärna emot feedback kring hur de nya lektionerna landar hos er själva och era elever. Som vanligt kan ni lämna feedback på metodmaterialet under feedback-knappen här på lärplattformen.
Publicerat 30 juni, 2023