Logga in

Arbeta vidare med att förebygga våld

Mål för lektionen

  • Deltagarna får möjlighet att påverka hur det våldsförebyggande arbetet ska fortlöpa i skolan.
  • Deltagarna får fundera på hur ni kan nå ut med MVPs budskap till föräldrar och vårdnadshavare.
  • Deltagarna får reflektera kring sin egen roll som åskådare och hur en kan vara en förebild för andra.

Material

  • Dator och projektor
  • Ljud och internetuppkoppling
  • Utskrift av exempel på vad andra ungdomar gjort efter MVP (se bilaga ned på sidan)
  • Loggböcker

Lokalbehov

Denna lektion kräver ett stort grupprum. Eftersom deltagarna ska skriva en del denna lektion kan det vara bra att möblera i grupper om fyra med bord. Välj den sittning ni tror skapar mest lugn i er grupp.

Starta lektion

1. Backspegel och introduktion till dagens tema (5 min)

Mål med momentet

  • Deltagarna får fundera över vad ni gjorde förra lektionen.
  • Deltagarna får information om lektionens upplägg.
  • Deltagarna blir påminda om att de kan prata med ledarna efter lektionen eller vända sig till någon på stödlistan.

Be deltagarna reflektera kring er förra lektion (beroende på vad ni gjorde då). Berätta att ni under denna lektion tillsammans ska fundera på hur ni kan fortsätta arbetet med att förebygga våld och skapa en tryggare skolmiljö för alla. Förmedla att ni behöver eleverna hjälp med detta för att veta vad som behöver göras.

Betona vikten av att respektera klassrumsreglerna så att alla är så schyssta som möjligt mot varandra. Påminn också om att ni stannar kvar efter lektionen om någon behöver prata. Deltagarna kan även vända sig till någon av organisationerna på stödlistan som delades ut på första lektionen (en förkortad version kommer upp i presentationen i slutet av varje lektion). Om ni har lagt upp listan på skolans webbplats eller lärplattform, berätta var den finns. Var tydliga med att det alltid är bättre att fråga för mycket än för lite om lektionen väcker funderingar.

>

2. Två sätt att ta vidare det våldsförebyggande arbetet

I denna lektion har ni två olika övningar att välja mellan:

  • Alternativ 1: Handlingsplan för att minska våldet i deltagarnas vardag.
  • Alternativ 2: Fortsätta med MVP och bli en förebild.

OBS! Välj vilken utav övningarna ni ska göra på förhand (alternativ 1 eller 2).

Uppgiften i alternativ 1 är att skapa en handlingsplan för att minska våldet i elevernas vardag, och fundera över hur deltagarna kan vara delaktiga i arbetet. Uppgiften i alternativ 2 är att komma på olika sätt att förmedla vidare MVP:s budskap, till exempel genom att skriva låtar på musiklektionerna, göra film eller hålla i övningar med föräldrar och vårdnadshavare.

Alternativ 2 passar eventuellt bättre, om ni redan har en handlingsplan som involverar deltagarna i verksamhetens arbete med att förebygga diskriminering, kränkningar och våld.

>

Alternativ 1. Handlingsplan för att minska våldet i deltagarnas vardag (45 min)

Mål för momentet:

  • Deltagarna får påverka det våldsförebyggande arbetet genom att ge konkreta förslag på vad vuxna och elever kan göra på skolan.

Steg 1. Fler exempel på våld

Som ett första steg ska deltagarna få fundera över konkreta våldshandlingar. Påminn om lektion 3 i lektionsserien, då ni pratade om vad som är våld och skapade er egen våldspyramid. Undersök om de har kommit på fler exempel på situationer som uppstår i deras egen vardag, som de nu skulle definiera som våld.

Ge deltagarna en liten stund att fundera på egen hand, för att sedan diskutera med sin granne och ta till sist upp frågan för diskussion i helgrupp. Skriv ner deras tillägg av våld i våldspyramiden.

Sammanfatta reflektionen med att det finns alldeles för mycket våld i vår vardag, men att ni redan har kommit en bit på väg för att ändra på det. Som ett nästa steg ska ni nu skriva en handlingsplan, så att ni fortsätta arbetet tillsammans.

Steg 2. Skapa en handlingsplan

Dela in deltagarna i grupper om fyra och berätta att de nu ska få fundera över vad ni skulle kunna göra för att er skola ska bli ännu tryggare för alla. Först ska de fundera på vad de vuxna på skolan kan göra, sedan ska de fundera på vad de själva kan göra.

Vad kan vuxna på skolan göra?

Be grupperna först att skriva ner förslag på vad personalen kan göra bättre för att skapa en tryggare miljö. Här följer några exempel som kan underlätta för deltagarna att komma igång:

  • Fler rastvakter som är aktiva och deltar i elevernas lekar och samtal.
  • Schemalägg så att yngre elever inte behöver äta mat med äldre.
  • Personal väljer alltid gruppindelning.

Låt grupperna jobba i 10-15 minuter. Skriv sedan upp deltagarnas förslag på tavlan.

Vad kan eleverna göra?

Be sedan grupperna att skriva ner förslag på vad de själva skulle kunna göra för att skapa en tryggare miljö. Här följer några exempel som kan underlätta för deltagarna att komma igång:

  • Om någon sitter ensam, så kan en sätta sig bredvid eller be den vara med.
  • Skapa ett system för toalettbesök, att det alltid finns någon som kan vakta.
  • Skapa system för matsalen, till exempel att ingen behöver gå dit själv utan att alla har någon som de kan gå dit tillsammans med.

Ge grupperna 10-15 minuter att skriva ner sina förslag, och skriv sedan upp förslagen på tavlan. Sammanfatta därefter båda listorna.

Steg 3. Förmedla vidare idéerna

Nästa steg blir nu att fundera över hur ni kan föra vidare de goda idéer som deltagarna har skrivit ner i sina handlingsplaner om hur verksamheten kan jobba mer våldsförebyggande. Det är viktigt att få med ett förslag på hur idéerna kan förmedlas till skolledningen, eftersom det våldspreventiva arbetet ytterst är ledningens ansvar.

OBS! Se till att förankra hos skolledningen att denna lektion handlar om hur deltagarna kan bli delaktiga i skolans långsiktiga arbete med att förebygga våld.

Förslag på hur idéerna kan förmedlas vidare:

  • bjuda in rektor för en överlämning
  • klassen går till rektor
  • ordna ett föräldramöte

Diskutera sedan hur deltagarna kan göra för att kunna genomföra förslagen om hur de själva kan vara med och skapa en tryggare skola.

Förslag:

  • ha förslagen uppskrivna på tavlan i klassrummet
  • sätta av en timme i veckan där MVP-teman diskuteras.

Steg 4. Avslutning

Avrunda övningen och tacka deltagarna för deras kloka bidrag till handlingsplanen.

Dela ut listan på vad andra MVP-deltagare har gjort, och prata om dem för att motivera deltagarna att fortsätta engagera sig i det våldsförebyggande arbetet. När ni har pratat om förebilderna, hoppa över alternativ 2 och gå direkt till avslutningen på lektionen.

Exempel på förebilder som försökt engagera andra att vara med i det våldsförebyggande arbetet:

  • Tolvåriga Melly tröttnade på stöket i skolan, att killarna i klassen kallade tjejer för fula ord hämtade ur porren. Hon startade en egen namninsamling bland sina skolkamrater, som hon lämnade över till rektorn tillsammans med förslag på vad skolan borde förändra.
  • Elin Vikner, på en gymnasieskola i Västerås, vann Raul Wallensbergs civilkuragepris och uppmärksammades i media efter att hon sagt ifrån mot homofoba kränkningar på sin skola. Tillsammans med andra elever har hon även blivit intervjuad i Aftonbladet.
  • Ungdomar på en fritidsgård i Södertälje skrev ett eget filmmanus om att killar behöver börja prata med varandra om dessa frågor. Texten filmades sedan av elever på kommunens teatergymnasium och spreds på nätet.
  • Unga i Borås anställdes under sommaren för att ta fram en egen film om hur vi kan vara aktiva åskådare när vi ser rasism i kollektivtrafiken. Filmen används nu av vuxna som utbildar i de här frågorna. Daniella, Noa och Lovisa som gjort filmen blev sen inbjuda att visa filmen och prata om den på en stor konferens i Stockholm med 500 vuxna som jobbar med dessa frågor i publiken.
  • På en gymnasieskola i Västerås startade elever som gått MVP ett eget initiativ för att öka kunskapen om hedersrelaterat våld och förtryck. Nu håller de föredrag om mänskliga rättigheter i andra gymnasieklasser. De har även fått besök av justitieminister Morgan Johansson och blivit inbjuda att presentera sitt arbete i riksdagen.

>

Alternativ 2. Fortsätta med MVP och bli en förebild (45 min)

Mål för momentet:

  • Deltagarna får påverka hur det våldsförebyggande arbetet ska fortsätta i skolan och hur ni kan involvera föräldrar och vårdnadshavare.
  • Deltagarna får reflektera kring sin egen roll som åskådare och hur en kan vara en förebild för andra.

Berätta att ni nu ska göra en övning som handlar om hur vi kan fortsätta med MVP-arbetat utanför dessa lektioner och hur vi en kan bli en förebild för andra.

Steg 1. Det våldspreventiva arbetet som en del av ordinarie verksamhet

Be deltagarna att fundera över hur samtalet kring våld, skadliga normer och aktiva åskådare kan fortsätta vara en del av skolans verksamhet. Hur skulle ni kunna jobba med MVPs budskap på andra lektioner, temadagar eller under mentorstid till exempel?

Be deltagarna att diskutera med sin granne och skriva ner sina förslag. Gå sedan igenom förslagen i helgrupp och skriv upp dem på tavlan.

Här följer några exempel som kan hjälpa deltagarna att komma igång:

  • skriva en låt på musiken
  • göra en film
  • skriva en novell på svenskan
  • bilda temagrupper på skolan eller någon annanstans.

Steg 2. Involvera föräldrar

Berätta att det på andra skolor har efterfrågats förslag på hur föräldrar ska kunna engageras i det våldsförebyggande arbetet. Hur skulle ni kunna gå tillväga för att nå ut med MVP:s budskap om att vi alla kan göra något för att förebygga våld?

Uppmuntra deltagarna att prata med grannen och skriva ner förslag, och gå sedan igenom förslagen i helgrupp och skriv upp dem på tavlan.

Här följer några exempel:

  • Skapa egna scenarion och arbeta med föräldrar/vårdnadshavare
  • Göra övningen ”Vad är våld?” med föräldrar/vårdnadshavare
  • Skapa en teater
  • Göra en film
  • Göra en affischkampanj

Steg 3. Att bli en förebild

För in samtalet på att MVP handlar om att lägga sig i, vilket inte är helt lätt. Ibland uppskattas inte hjälpen. Nu ska ni fundera över hur en kan få andra att ändå vilja vara med i arbetet att förebygga våld som aktiva åskådare. Gå först igenom exemplen med förebilder nedan, och be sedan deltagarna att svara på följande frågor i sina loggböcker:

  • Vad skulle du kunna göra för att inspirera andra att vilja ingripa och hjälpa till att förebygga våld?
  • Vad kan du göra för att vara en förebild och göra skillnad?

Inspiration kring hur en kan vara en förebild:

  • Tolvåriga Melly tröttnade på stöket i skolan, att killarna i klassen kallade tjejer för fula ord hämtade ur porren. Hon startade en egen namninsamling bland sina skolkamrater, som hon lämnade över till rektorn tillsammans med förslag på vad skolan borde förändra.
  • Elin Vikner, på en gymnasieskola i Västerås, vann Raul Wallensbergs civilkuragepris och uppmärksammades i media efter att hon sagt ifrån mot homofoba kränkningar på sin skola. Tillsammans med andra elever har hon även blivit intervjuad i Aftonbladet.
  • Ungdomar på en fritidsgård i Södertälje skrev ett eget filmmanus om att killar behöver börja prata med varandra om dessa frågor. Texten filmades sedan av elever på kommunens teatergymnasium och spreds på nätet.
  • Unga i Borås anställdes under sommaren för att ta fram en egen film om hur vi kan vara aktiva åskådare när vi ser rasism i kollektivtrafiken. Filmen används nu av vuxna som utbildar i de här frågorna. Daniella, Noa och Lovisa som gjort filmen blev sen inbjuda att visa filmen och prata om den på en stor konferens i Stockholm med 500 vuxna som jobbar med dessa frågor i publiken.
  • På en gymnasieskola i Västerås startade elever som gått MVP ett eget initiativ för att öka kunskapen om hedersrelaterat våld och förtryck. Nu håller de föredrag om mänskliga rättigheter i andra gymnasieklasser. De har även fått besök av justitieminister Morgan Johansson och blivit inbjuda att presentera sitt arbete i riksdagen.

När deltagarna har skrivit färdigt, be dem att dela med sig av sina förslag i helgrupp och skriv upp dem på tavlan.

Sammanfatta sedan förslagen som kommit fram under övningens olika delmoment:

  • Hur MVP kan bli en del av undervisningen
  • Hur föräldrar kan engageras i arbetet
  • Hur var och en själv kan bli en förebild för andra

Tacka sedan deltagarna för alla tips. Berätta att ni tar med er idéerna i det fortsatta arbetet med att förebygga våld. Målet är att se till att arbetet inte avstannar utan utvecklas och att skolan på sikt ska vara en trygg plats för alla.

>

3. Avslutande reflektioner (10 min)

Knyt ihop dagens lektion och de arbete ni har gjort. Dela sedan ut deltagarnas loggböcker och be dem ägna några minuter åt att skriva ner sina reflektioner kring dagens lektion. Samla sedan in loggböckerna igen.

  • Vad tycker du är viktigast att vi fortsätter jobba med här på skolan?

>


Webbplatsen använder cookies. Läs mer i vår integritetspolicy om cookies och hur vi hanterar personuppgifter.