Mål för momentet:
- Deltagarna får påverka det våldsförebyggande arbetet genom att ge konkreta förslag på vad vuxna och elever kan göra på skolan.
Steg 1. Fler exempel på våld
Som ett första steg ska deltagarna få fundera över konkreta våldshandlingar. Påminn om lektion 3 i lektionsserien, då ni pratade om vad som är våld och skapade er egen våldspyramid. Undersök om de har kommit på fler exempel på situationer som uppstår i deras egen vardag, som de nu skulle definiera som våld.
Ge deltagarna en liten stund att fundera på egen hand, för att sedan diskutera med sin granne och ta till sist upp frågan för diskussion i helgrupp. Skriv ner deras tillägg av våld i våldspyramiden.
Sammanfatta reflektionen med att det finns alldeles för mycket våld i vår vardag, men att ni redan har kommit en bit på väg för att ändra på det. Som ett nästa steg ska ni nu skriva en handlingsplan, så att ni fortsätta arbetet tillsammans.
Steg 2. Skapa en handlingsplan
Dela in deltagarna i grupper om fyra och berätta att de nu ska få fundera över vad ni skulle kunna göra för att er skola ska bli ännu tryggare för alla. Först ska de fundera på vad de vuxna på skolan kan göra, sedan ska de fundera på vad de själva kan göra.
Vad kan vuxna på skolan göra?
Be grupperna först att skriva ner förslag på vad personalen kan göra bättre för att skapa en tryggare miljö. Här följer några exempel som kan underlätta för deltagarna att komma igång:
- Fler rastvakter som är aktiva och deltar i elevernas lekar och samtal.
- Schemalägg så att yngre elever inte behöver äta mat med äldre.
- Personal väljer alltid gruppindelning.
Låt grupperna jobba i 10-15 minuter. Skriv sedan upp deltagarnas förslag på tavlan.
Vad kan eleverna göra?
Be sedan grupperna att skriva ner förslag på vad de själva skulle kunna göra för att skapa en tryggare miljö. Här följer några exempel som kan underlätta för deltagarna att komma igång:
- Om någon sitter ensam, så kan en sätta sig bredvid eller be den vara med.
- Skapa ett system för toalettbesök, att det alltid finns någon som kan vakta.
- Skapa system för matsalen, till exempel att ingen behöver gå dit själv utan att alla har någon som de kan gå dit tillsammans med.
Ge grupperna 10-15 minuter att skriva ner sina förslag, och skriv sedan upp förslagen på tavlan. Sammanfatta därefter båda listorna.
Steg 3. Förmedla vidare idéerna
Nästa steg blir nu att fundera över hur ni kan föra vidare de goda idéer som deltagarna har skrivit ner i sina handlingsplaner om hur verksamheten kan jobba mer våldsförebyggande. Det är viktigt att få med ett förslag på hur idéerna kan förmedlas till skolledningen, eftersom det våldspreventiva arbetet ytterst är ledningens ansvar.
OBS! Se till att förankra hos skolledningen att denna lektion handlar om hur deltagarna kan bli delaktiga i skolans långsiktiga arbete med att förebygga våld.
Förslag på hur idéerna kan förmedlas vidare:
- bjuda in rektor för en överlämning
- klassen går till rektor
- ordna ett föräldramöte
Diskutera sedan hur deltagarna kan göra för att kunna genomföra förslagen om hur de själva kan vara med och skapa en tryggare skola.
Förslag:
- ha förslagen uppskrivna på tavlan i klassrummet
- sätta av en timme i veckan där MVP-teman diskuteras.
Steg 4. Avslutning
Avrunda övningen och tacka deltagarna för deras kloka bidrag till handlingsplanen.
Dela ut listan på vad andra MVP-deltagare har gjort, och prata om dem för att motivera deltagarna att fortsätta engagera sig i det våldsförebyggande arbetet. När ni har pratat om förebilderna, hoppa över alternativ 2 och gå direkt till avslutningen på lektionen.
Exempel på förebilder som försökt engagera andra att vara med i det våldsförebyggande arbetet:
- Tolvåriga Melly tröttnade på stöket i skolan, att killarna i klassen kallade tjejer för fula ord hämtade ur porren. Hon startade en egen namninsamling bland sina skolkamrater, som hon lämnade över till rektorn tillsammans med förslag på vad skolan borde förändra.
- Elin Vikner, på en gymnasieskola i Västerås, vann Raul Wallensbergs civilkuragepris och uppmärksammades i media efter att hon sagt ifrån mot homofoba kränkningar på sin skola. Tillsammans med andra elever har hon även blivit intervjuad i Aftonbladet.
- Ungdomar på en fritidsgård i Södertälje skrev ett eget filmmanus om att killar behöver börja prata med varandra om dessa frågor. Texten filmades sedan av elever på kommunens teatergymnasium och spreds på nätet.
- Unga i Borås anställdes under sommaren för att ta fram en egen film om hur vi kan vara aktiva åskådare när vi ser rasism i kollektivtrafiken. Filmen används nu av vuxna som utbildar i de här frågorna. Daniella, Noa och Lovisa som gjort filmen blev sen inbjuda att visa filmen och prata om den på en stor konferens i Stockholm med 500 vuxna som jobbar med dessa frågor i publiken.
- På en gymnasieskola i Västerås startade elever som gått MVP ett eget initiativ för att öka kunskapen om hedersrelaterat våld och förtryck. Nu håller de föredrag om mänskliga rättigheter i andra gymnasieklasser. De har även fått besök av justitieminister Morgan Johansson och blivit inbjuda att presentera sitt arbete i riksdagen.