Steg 1. Läs upp scenariot
Dela ut scenariopapperen till deltagarna. Be en frivillig deltagare att läsa scenariot. Be sedan någon annan att läsa upp Tankar som snurrar.
Youtubekanalen
Du ligger hemma i soffan efter skolan och skrollar på mobilen. Plötsligt hittar du en av dina klasskompisars youtube-kanal och av nyfikenhet tittar du på vad hen har lagt upp för videos. Du kollar kommentarsfältet och läser saker som ”jävla import”, ”ingen gillar dig”, åk hem din smutsiga arab”. Någon har till och med skrivit ”skäms över att sådana som du går på vår skola”. Kommentarerna känns hemska. Vem kan ha skrivit så? Vad ska du göra?
Tankar som snurrar
Men gud, hemska kommentarer. Det kan inte kul och läsa dem… Undrar om hen inte har sett dem än? Det är ju någon på vår skola som skrivit också, alla kommer se det. Undrar vad som kommer hända? Borde jag göra något? Vad skulle det va… folk beter ju sig som skit på nätet jämt, inget jag kan göra något åt. Samtidigt känns det så nära nu när någon på skolan skrivit något. Om jag hade blivit utsatt hade det ju faktiskt varit skönt om någon sa ifrån… men hur?
Steg 2. Diskutera om scenariot är realistiskt
Gör denna genomgång i helgrupp för att försäkra er om att deltagarna förstår scenariot på ett liknande sätt. Fråga deltagarna:
- Är situationen realistisk?
- Är det någon som känner igen sig eller som har varit med om något liknande?
Om scenariot inte upplevs som realistiskt ber du gruppen justera beskrivningen. De kan också hitta på ett liknande scenario från sin vardag som känns mer realistiskt.
För att få deltagarna att reflektera kring scenariot kan ni behöva plocka isär situationen i mindre delar. Gå igenom frågorna nedan för att kolla av hur deltagarna tänker kring situationen och försäkra er om att de förstår vad som händer. Ha fokus på de olika aktörerna i scenariot.
- Vad händer i situationen?
- Vem driver på?
- Vem blir utsatt?
- Vilka finns runt omkring?
Steg 3. Analysera situationen – fördjupningsfrågor
Fortsätt att fördjupa diskussionen med hjälp av frågorna nedan. Förmodligen hinner ni inte med alla, så välj ut de frågor ni vill prioritera. Välj den metod som passar er grupp bäst: bikupa eller att dela i helgrupp. Gå gärna en runda för att försäkra er om att alla får säga något.
Tips! Om deltagarna har svårt att empatisera med den som blir utsatt kan ni återkoppla till övningen när de slöt ögonen och tänkte på nära och kära. Nu är de själva åskådaren i situationen och har möjlighet att faktiskt påverka.
Poängtera att relationen kan spela roll, men att det bästa är att hjälpa till oavsett relation.
Frågor att diskutera
- Hur kommer det sig att folk kan bete sig så här på nätet?
- Är den här typen av kränkande och rasistiska kommentarer lika vanliga offline?
- Om inte – Hur kommer det sig att vi kan skriva elakare saker på nätet än vi vågar säga ansikte mot ansikte?
- Hur tror du att du skulle reagera om det var ett syskon till dig som blev utsatt på det här sättet?
- Personen med youtubekontot beskrivs könsneutralt i scenariot. När du satte dig in i situationen fick personen något kön då? Blev det en kille/tjej/icke-binär? Varför könade du som du gjorde?
- Spelar det någon roll vilket kön personen har för hur du tänker kring situationen?
Steg 4. Diskutera hur en kan ingripa
Be deltagarna reflektera med sin granne om hur de skulle lösa situationen. Låt deltagarna dela med sig av sina tankar i helgrupp.
Frågor att diskutera
- Vad hade du kunnat göra?
- Hur hade du kunnat ta hjälp av andra i din närhet?
- Vad hade du kunnat göra i stunden när du läste kommentarerna?
- Vad hade du kunnat göra i efterhand, till exempel dagen efter?
Se till att ni kommer in på de olika sätten att ingripa under diskussionerna: ta hjälp av andra, distraktion, direkt ingripande, omsorg.
Be sedan deltagarna att jämföra sina lösningar med de alternativa lösningarna nedan. Påminn dem om att de alternativ som anges i exemplen inte är heltäckande. Deras förslag kan vara det bästa alternativet.
Understryk att vi inte förespråkar ett visst alternativ. Allt beror på, omständigheterna kan variera. Personlig säkerhet är viktigt att framhålla, en ska inte ta onödiga risker. Var så realistisk som möjligt och se även till att deltagarna är så realistiska som möjligt.
Alternativet ”ingenting” ska inte uppmuntras.
Alternativa förslag
- Ignorerar vad jag nyss såg och går vidare till en annan youtube-kanal.
- Rapporterar de hatiska kommentarerna så att de försvinner.
- Berättar för en vuxen på skolan vad jag sett och föreslår att vi ska prata mer om näthat i skolan.
- Skriver en egen kommentar där jag peppar min klasskompis att det hen gör är bra.
- Visar kommentarerna för några andra kompisar och frågar vad vi ska göra.
- Annat, eget förslag.
Steg 5. Avslutning
Be deltagarna placera in situationen i våldspyramiden och ange vad det är för typ av våld.