Mål med momentet
- Deltagarna får reflektera över hur heteronormen kan ligga till grund för otrygga miljöer i deras vardag.
- Deltagarna får reflektera över hur de kan arbeta för tryggare miljöer fria från till exempel homo/transfobi.
Steg 1. Heteronormen bidrar till otrygghet
Förmedla att ni nu ska prata mer om heteronormens negativa konsekvenser. Heteronormen bidrar till exempelvis våld, diskriminering och otrygghet. I MUCF:s nationella ungdomsenkät från 2018 uppgav 56 procent av unga hbtq-personer att de kände sig trygga i skolan eller på arbetsplatsen, motsvarande siffra för andra unga var 70 procent. Samma enkät visade att unga hbtq-personer känner sig mindre trygga än andra unga på samtliga platser som de fick frågan om, exempelvis i sociala medier, i sitt bostadsområde och på sin fritidsaktivitet.
Här kan du läsa sammanfattande punkter från den nationella ungdomsenkäten.
Steg 2. Kartläggning
Förmedla att ni nu ska göra en kartläggning över hur heteronormen tar sig i uttryck i miljön här på skolan. Dela in gruppen i bikupor eller smågrupper beroende på vad som passar bäst. Be deltagarna reflektera över följande frågor:
- Vilka platser på eller runtom skolan kan upplevas som otrygga?
- På vilka platser är heteronormen som starkast?
- Där det till exempel är högre risk för heteronormativa frågor eller våld såsom homo/transfoba kränkningar och skämt
- Tänk utifrån skolmiljön – klassrum, matsal, omklädningsrum, korridor/skåp, skolgård, uppehållsrum, lärarrum, transport till och från skolan, online etc.
Till ledaren:
- Påminn om lektionens första film där de pratar om att ifall en är hetero så får en oftast inga frågor eller kommentarer om sin sexualitet överhuvudtaget, eftersom ens sexualitet tas förgivet medan personer som på olika sätt befinner sig utanför heteronormen ständigt kan få frågor såsom ”När kom du på att du var gay/bi/pan?” och ”Hur har ni lesbiska sex egentligen?” vilket kan vara kränkande.
- Påminn om att våld kan se ut på många olika sätt, till exempel maktlekar med homo/transfoba ord och grunder, verbalt våld såsom att kalla någon för ”bög” eller fysiskt våld såsom att hålla fast någon.
- Platserna i ovanstående fråga är endast exempel, uppmana gärna deltagarna att tänka ifall de kommer på fler eller andra platser
Återsamlas i helgrupp och be deltagarna dela med sig av sina diskussioner, gärna i en runda. Sammanfatta och skriv upp tre av de ställen som eleverna uppfattar som mest otrygga på tavlan. Fråga sedan deltagarna:
- Vad är det som gör att de här platserna känns mest otrygga?
Sammanfatta och spegla deltagarnas svar.
Steg 3. Reflektion kring åskådarens roll
Förmedla att ni nu ska reflektera över åskådarens roll på de platser som upplevs som otrygga, och över hur de tänker kring sin egen benägenhet att ingripa och hjälpa till när de ser, hör eller hör talas om t ex homofobiska/transfoba kränkningar. Fråga deltagarna:
- Vilka åskådare finns ofta på de här platserna?
- Var är det minst sannolikt att du skulle ingripa?
- Var är det mest sannolikt att du skulle ingripa?
- Vad skulle vi kunna göra för att få fler att våga ingripa?
Fråga även varför de tror att sannolikheten för åskådare att ingripa är mindre respektive högre på vissa platser. Sammanfatta och spegla deltagarnas svar. Förmedla att ni nu har gjort en kartläggning över delar av heteronormens negativa konsekvenser i skolvardagen, pratat om åskådarens roll samt reflekterat över hur vi kan hjälpas åt för att få fler att våga ingripa.