Som stöd i skolans arbete med att hjälpa elever och personal att hantera berättelser om våld ska en så kallad trygg bas-kartläggning göras innan MVP startar.
Det finns nästan alltid elever i klassen som lever med våld hemma eller har erfarenheter av våld i skolan. Dom brukar uppskatta att temat tas upp. Det är skönt när en vuxen vågar prata om ens verklighet och bli bekräftad i sina erfarenheter.
Om skolan vill uppmuntra elever att motverka kränkningar och våld tillsammans med sina klasskamrater, behöver skolan veta att varje elev har minst en vuxen på skolan (t.ex. en mentor, elevassistent, kurator, fritidspersonal) som man känner sig trygg att prata med.
Så gör ni kartläggningen
Enskilda samtal hålls med eleverna. Samtalen leds av en vuxen som inte är elevens ordinarie mentor, förslagsvis någon från elevhälsan. Det är viktigt att eleven vågar svara ärligt, utan känsla av lojalitetspress.
Samtalet innehåller tre frågor:
- ”Vem på skolan skulle du prata med om någon gjort dig illa eller något annat jobbigt hänt i skolan?”
- ”Vem på skolan skulle du prata med om något jobbigt hänt hemma eller på fritiden?”
- ”Vem på skolan skulle du prata med om du fått reda på att någon annan blivit illa behandlad?”
Dokumentera vem varje elev nämner som sin trygga vuxen. Om eleven inte nämner någon vuxen på skolan – undersök vad det beror på. Finns det elever som inte känner sig trygga att anförtro sig till någon vuxen på skolan, behöver ni gemensamt med eleven utse en i personalgruppen att arbeta upp en relation med. Använd både elevhälsan och fritidspersonal i arbetet.
Trygg bas-kartläggningen är ett viktigt första steg för att skapa en trygg miljö där elever kan känna sig sedda och lyssnade på.