Steg 1. Läs upp scenariot
Dela ut scenariolapparna till deltagarna. Be en frivillig deltagare att läsa scenariot och låt sedan någon annan läsa upp “Tankar som snurrar”.
Jargongen i korridoren
Du och två kompisar sitter i korridoren när du plötsligt hör Dana från en annan klass säga “Öh… vad äckligt” samtidigt som hen håller upp mobilen med ett porrklipp på två killar som har sex. Danas kompis flinar samtidigt som du hör stönande ljud från mobilen. Dina kompisar och även andra i korridoren ser och hör samma sak som du, men ingen säger något. Vad gör du?
Tankar som snurrar
Obehaglig stämning det blev… Ingen annan säger något, så varför skulle jag? Mina kompisar verkar ignorera det också. Är det ingen som bryr sig? Så osoft kommentar, och varför sitta och titta på porrklipp som hen ändå inte vill kolla på? Plus Karim i vår klass… nu är ju inte han här som tur är, men skulle han vara det skulle det kännas som ett direkt påhopp på honom. Vad gör jag? Ska jag bara strunta i det?
Steg 2. Diskutera om scenariot är realistiskt
Gör denna genomgång i helgrupp för att försäkra er om att deltagarna förstår scenariot på ett liknande sätt. Fråga deltagarna:
- Är situationen realistisk?
- Är det någon som känner igen sig eller som har varit med om något liknande?
Om scenariot inte upplevs som realistiskt ber du gruppen justera beskrivningen. De kan också hitta på ett liknande scenario från sin vardag som känns mer realistiskt.
För att få deltagarna att reflektera kring scenariot kan ni behöva plocka isär situationen i mindre delar. Gå igenom frågorna nedan för att kolla av hur deltagarna tänker kring situationen och försäkra er om att de förstår vad som händer. Ha fokus på de olika aktörerna i scenariot.
- Vad händer i situationen?
- Vem driver på?
- Vem blir utsatt?
- Vilka finns runt omkring?
Steg 3. Analysera situationen – fördjupningsfrågor
Fortsätt att fördjupa diskussionen med hjälp av frågorna nedan. Förmodligen hinner ni inte med alla, så välj ut de frågor ni vill prioritera. Välj den metod som passar er grupp bäst: bikupa eller att dela i helgrupp. Gå gärna en runda för att försäkra er om att alla som vill får säga något.
Frågor att diskutera:
- Hur kommer det sig att elever uttalar sig på det här sättet?
- Vilket kön tänker ni att Dana i scenariot har?
- Spelar personens kön någon roll för hur ni ser på situationen?
Fortsätt med dessa frågor om deltagarna har könat Dana som en kille. Obs! Om de har könat på andra sätt följ upp hur de tänker och resonerar.
- Hur kommer det sig att just killar kan uttala sig kring homosexualitet på det här sättet?
- Brukar tjejer uttala sig på liknande sätt?
- Skulle det här kunna hända i er vardag?
- Hur kommer det sig att ingen säger eller gör något?
Spegla och bekräfta deltagarnas svar och återkoppla till att det kan vara svårt att lägga sig i andras kränkande jargonger och beteenden. Bekräfta att det kan finnas en risk att själv bli utsatt om du ingriper.
Steg 4. Diskutera hur du kan ingripa
Be deltagarna reflektera med sin granne om hur de skulle lösa situationen. Påminn om tankemodellen FÖRE – UNDER – EFTER och be deltagarna tänka utifrån den kopplat till scenariot.
Frågor att diskutera:
- Vad hade du kunnat göra?
- Vad hade de som är med i situationen kunnat göra?
Uppmuntra deltagarna att ta hjälp av de olika sätten att ingripa på som ni tidigare diskuterat i MVP – vilka är att: ta hjälp av andra, distraktion, direkt ingripande och omsorg.
Skriv ”FÖRE”, ”UNDER” och ”EFTER” som tre rubriker på tavlan och låt deltagarna dela med sig av sina tankar i helgrupp. Fyll på med elevernas förslag under respektive rubrik.
Ta sedan fram de alternativa lösningarna och be deltagarna att jämföra sina lösningar med dem. Påminn om att de alternativ som anges i exemplen inte är heltäckande. Deras förslag kan vara det bästa alternativet.
Understryk att vi inte förespråkar ett visst alternativ. Allt beror på situationen och omständigheterna kan variera. Personlig säkerhet är viktigt att framhålla, ingen ska ta onödiga risker. Var så realistisk som möjligt och se även till att deltagarna är så realistiska som möjligt.
Alternativet ”ingenting” ska inte uppmuntras.
Alternativa ingripanden
- Ingenting. Sådant där hör man varje dag ändå..
- Jag kollar på min kompis och signalerar med blicken: “det där var inte okej.” Då kan vi snacka om det sen.
- Jag berättar för en vuxen på skolan i efterhand. Det är deras ansvar att hålla koll och säga ifrån mot sådana här kommentarer.
- Jag frågar om de har något problem med homosexuella? Skit samma om de garvar åt mig, jag bryr mig inte.
- Jag söker ögonkontakt med mina kompisar och säger: “okej… här tänker inte jag sitta mer, ska vi dra eller”?
- Annat, eget förslag.
Steg 5. Avslutning
Be deltagarna placera in situationen i våldspyramiden och ange vad det är för typ av våld.
Om någon deltagare säger något i stil med: ”Det är väl inte så allvarligt”.
Påminn deltagarna om hur kommentarer, bilder eller taskiga skämt i sig kränker och lätt bidrar till att grövre former av våld blir mer och mer accepterade.
Vill vi motverka våldet i toppen av pyramiden behöver vi också erkänna våldet i basen av pyramiden och ingripa där, så att vi tillsammans kan skapa en kultur på skolan fri från våld.