Logga in

Om MVP Skola

MVP Skola är ett utbildningsprogram för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet som förebygger kränkningar, trakasserier och våld tillsammans med eleverna.


MVP uppmuntrar unga till ledarskap och till att vara aktiva åskådare – att våga säga ifrån och stå upp mot våld och kränkningar i sin vardag. På så sätt kan de bli förebilder för andra och bidra till att förändra normer i sina grupper.

En aktiv åskådare är en person som använder sin position i en grupp till att våga ta ställning och säga ifrån mot sexism, rasism och homofobi. På så sätt kan sociala normer och kamratkulturer förändras.

Metodmaterialet består av tematiska lektioner på cirka 50–60 minuter. Tillsammans jobbar vi med scenarier som speglar ungas vardag och utforskar hur vi kan agera – före, under och efter en situation. Målet är att våld stoppas innan det uppstår.

Varför använder skolor programmet?

MVP används i ett sextiotal kommuner i Sverige och har utvärderats både här och internationellt. Programmet har sina rötter i USA och har sedan 2012 anpassats till en svensk skolkontext av MÄN.

MVP ger skolor ett konkret stöd i arbetet med värdegrund, likabehandling och våldsprevention. Det skapar struktur och delaktighet – både för personal och elever. Frågorna som tas upp i MVP knyter an till barnkonventionen och flera delar i läroplanen.

I den nya läroplanen lyfts sexualitet, samtycke och relationer fram tydligare. Här fungerar MVP också som ett komplement till undervisningen.

Hur implementeras MVP i skolan?

Vi förstår att många vill komma igång snabbt – och det är vi glada för! Samtidigt är MVP ett långsiktigt arbete som behöver förankras i hela skolans organisation.

Från att ni påbörjar arbetet tills ni har genomfört första lektionsserien med eleverna tar det ofta 1 till 1,5 år. Vårt implementeringspaket innehåller allt ni behöver för att komma igång: utbildning, material och stöd längs vägen.

När ni väl är igång fortsätter arbetet med varje ny årskull. Har ni till exempel arbetat med elever i årskurs 8 eller gymnasiets år 2 ett läsår, gör ni det igen med de nya åttorna eller tvåorna nästa läsår. På så sätt blir MVP ett återkommande inslag – inte ett engångsprojekt.

För att MVP ska fungera på riktigt behöver hela skolan vara med – inte bara de som håller i lektionerna. När personal, elever och ledning är involverade läggs grunden för ett långsiktigt och systematiskt värdegrundsarbete som påverkar hela skolmiljön.

Målen med MVP

1. Minska våld

Målet med MVP är att minska våld – innan det ens uppstår. Programmet arbetar förebyggande, inte reaktivt. Det handlar om att förändra normer och beteenden innan någon skadas.

2. Öka kunskap

Våld är mer än slag. MVP hjälper elever att förstå att våld också kan vara glåpord, kommentarer, blickar eller uteslutning. Genom att prata om våld som en skala – från mindre till grövre uttryck – bygger programmet medvetenhet och empati. Särskilt fokus ligger på att förstå och förebygga killars och mäns våld.

3. Träna på att tänka kritiskt

MVP utmanar normer – utan att döma. Programmet skapar utrymme att prata om kön, sexualitet, rasism och andra orättvisor. Det handlar inte om att ge rätt svar, utan om att lyssna, ställa frågor och våga tänka nytt.

4. Skapa dialog

Trygga samtal – på riktigt. Vi lär oss bäst tillsammans. Därför bygger MVP på reflekterande samtal i grupp. Det viktigaste är inte att hinna allt, utan att samtalen får ta tid för att skapa djupgående förändring.

5. Öva empati

Man ska inte behöva ha egna erfarenheter för att bry sig. MVP hjälper elever att förstå hur våld påverkar människors liv – inte genom skräckexempel, utan genom att visa vardagens konsekvenser.

6. Stärka ledarskap och mod att agera

Alla kan göra något – och vi kan göra mer tillsammans. MVP ger unga verktyg att våga ingripa – före, under eller efter en situation. Fokus ligger inte på att elever ska ”förbättras” individuellt, utan på att förändring sker gemensamt. När elever tränar tillsammans sprids arbetssättet vidare – både i skolan och utanför.

Sagt om programmet

”Jag tycker att utbildningen var bra, framför allt för att den innehåller både teoretiska och praktiska övningar för oss deltagare. Det mesta var helt nytt för mig, även om jag arbetat med värdegrundsfrågor i flera år. Jag uppskattar att det finns en tydlig struktur, att mycket av lektionsplaneringen är gjord och finns som lättillgängligt material. Jag tror att det passar elever i våra årskurser.”

Pär Forsström, lärare på Norrtullskolan i Söderhamn.

”Vi har känslan av ett annat klimat hos de klasser som har deltagit i programmet, de visar mer respekt för varandra och agerar schysstare. Eleverna använder MVP som ett uttryck för att säga till sina klasskamrater när de ”agerar fel”.

Flathultsskolan, Jönköping

MVP har bidragit till en positiv utveckling hos de elever som fått insatsen. Elevernas kunskaper och attityder har förändrats tack vare programmet, osäkerheten kring våldsbeteenden har minskat och fler beteenden betraktas som våld.”

Ur Skolverkets utvärdering

Är ni intresserade av att påbörja ett MVP-arbete?

Vill ni veta mer, få aktuella prisuppgifter eller komma igång på er skola eller i er kommun, Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret här (klickbar länk) så kontaktar vi er.


Webbplatsen använder cookies. Läs mer i vår integritetspolicy om cookies och hur vi hanterar personuppgifter.