Logga in

Lektion: Skapa framtida scenarion

Mål för lektionen

  • Skapa en egen scenariobank.
  • Påbörja fortsättningen av skolans våldspreventiva arbete.

Material

  • Dator och projektor
  • Ljud och internetuppkoppling
  • Utskrift av stödlappar till att skriva egna scenarion (se bilaga längst ned på sidan)
  • Loggböcker

Lokalbehov

Denna lektion kräver ett stort grupprum. Eftersom deltagarna ska skriva en del denna lektion kan det vara bra att möblera i grupper om fyra med bord. Välj den sittning ni tror skapar mest lugn i er grupp.

Starta lektion

1. Backspegel och introduktion till dagens tema (5 min)

Mål med momentet

  • Deltagarna får fundera över hur ni tidigare tränat på att ingripa med hjälp av scenarion.
  • Deltagarna får information om lektionens upplägg.
  • Deltagarna blir påminda om att de kan prata med ledarna efter lektionen eller vända sig till någon på stödlistan.

Be deltagarna reflektera kring hur ni tidigare arbetat med scenarion i MVPs lektionsserie. Påminn om att syftet med scenarierna har varit att vi som åskådare ska få träna på hur vi kan lägga oss i och ingripa på en mängd olika sätt. Ni har också pratat om att en alltid kan göra något. Antingen före, under eller efter att våld och kränkningar äger rum.

Påminn också om att det krävs mod och styrka att som åskådare våga säga ifrån när andra i vår omgivning beter sig illa. Speciellt om en själv känner sig utsatt, till exempel för grupptryck och andra skadliga normer. Därför är det något vi behöver fortsätta träna på, för att känna oss säkrare när det väl händer något.

Poängen med dagens lektion är att tillsammans skapa en egen ”scenariobank”. Förmedla att ni behöver elevernas hjälp med detta för att ni ska kunna träna på så realistiska situationer som möjligt. Dessa scenarion ska ni sen kunna använda för att fortsätta öva på ingripanden.

Betona vikten av att respektera klassrumsreglerna så att alla är så schyssta som möjligt mot varandra. Påminn också om att ni stannar kvar efter lektionen om någon behöver prata. Deltagarna kan även vända sig till någon av organisationerna på stödlistan som delades ut på första lektionen (en förkortad version kommer upp i presentationen i slutet av varje lektion). Om ni har lagt upp listan på skolans webbplats eller lärplattform, berätta var den finns. Var tydliga med att det alltid är bättre att fråga för mycket än för lite om lektionen väcker funderingar.

>

2. Skapa egna scenarion (45 min)

Mål med momentet

  • Skapa en egen scenariobank för att kunna fortsätta att träna på ingripanden.

Berätta att deltagarna nu ska få börja skissa på scenarion baserade på deras egen vardag. Påminn om de scenarioövningar ni har gjort och hur scenariona ser ut.

Steg 1. Övningens upplägg

Dela in deltagarna i grupper om 3–4 personer. Berätta att de nu ska få skriva egna scenarion. Varje grupp ska skriva ett scenario.

Varje scenario ska innehålla tre bitar:

  • ett dilemma
  • tankar som snurrar
  • olika förslag på hur en åskådare skulle kunna ingripa i situationen

Betona att de kanske inte kommer hinna bli klara med sina scenarion under denna lektion, och att ni då kommer fortsätta jobba med dem vid ett annat tillfälle. Berätta att ni nu ska gå igenom vad de tre olika bitarna ska innehålla. Dela ut stödlappen.

Dilemma

Förmedla vad ett dilemma innebär (en svår situation där det inte känns helt lätt att veta hur en ska göra).

Dilemmat ska vara en vanlig situation, något som kan hända på skolan, online, på fritiden bland kompisar eller på någon annan plats där deltagarna brukar vara. Det ska hända något som är kränkande och våldsamt. Någon gör alltså någon annan illa, antingen psykiskt, fysiskt, sexuellt eller rasistiskt.

Våldet behöver inte vara grovt, det är ju vanligare med att till exempel få höra taskiga saker osv. Det är bra att jobba med den typen av våld, eftersom det förekommer ofta i vår vardag och är mindre riskfyllt att ingripa mot.

Den som utsätter och den som utsätts ska ha någon sorts relation till varandra. Det ska inte vara någon som gör eller säger något till någon den inte känner. Relationen kan vara till exempel:

  • ytligt bekanta
  • gå på samma skola
  • vänner
  • kärleksrelation
  • lagkamrater
  • klasskompisar

Det ska också finnas minst en åskådare som ser eller hör vad som händer och som kan göra något åt det, som kan ingripa. Det är bra om det finns flera åskådare, så att de kan ta hjälp av varandra för att göra något. Påminn deltagarna om att mycket utspelar sig på nätet och att vi alla är åskådare även där.

Det ska heller inte vara för lätt för åskådaren att göra rätt. Be deltagarna att fundera på sådant som kan göra det svårare för åskådaren att veta exakt vad hen ska göra.

Dilemmat ska vara i du-form! Det är för att det ska bli lättare för den som hör scenariot att sätta sig in i situationen som åskådaren.

Tankar som snurrar

Tankar som snurrar ska utgå ifrån ”du:et” i berättelsen, alltså en av åskådarna. Deltagarna ska skriva ner vad hen tänker om det hen ser. Till exempel kan åskådaren fundera över följande:

  • Vad är det som händer egentligen?
  • Har jag förstått situationen rätt?
  • Hur känns det i mig när jag bevittnar det här våldet?
  • Undrar hur det känns för personen som blir utsatt?
  • Undrar vad personen som utsätter den andra tänker?
  • Vad skulle jag kunna göra?
  • Vad är det som gör det svårt att göra något?

Förslag på ingripanden

Förslagen på ingripanden ska vara sådant som en åskådare skulle kunna göra i situationen. Betona att deltagarna inte ska fundera över hur förövaren eller offret skulle ha kunnat agera annorlunda. Fokus i MVP ligger på att aktivera den stora tysta massan, alla vi åskådare. Om alla vi åskådare vågar göra något så kommer våldet att minska, eftersom vi bidrar till en miljö där våld inte accepteras och där människor tillåts vara olika. Att ingripa mot våld är alltså ett sätt att skapa nya schyssta normer.

Be deltagarna att utgå ifrån de olika typer av ingripanden som finns när de skriver sina förslag:

  • Ta hjälp av andra – att gå ihop och göra något tillsammans gör det säkrare att ingripa. 
  • Distraktion – kan vara att sätta sig bredvid, byta ämne eller att låtsas inte förstå. 
  • Direkt ingripande – kan vara att säga ifrån, påtala ett problem eller ringa polisen. 
  • Omsorg – kan vara att ta hand om den som blivit utsatt, prata med den som använt våld eller att komma fram till hur vi kan undvika att det händer igen.

Steg 2. Skriva scenarion

Ge deltagarna cirka 30 min att skapa en skiss över sitt scenario. Be dem att börja med dilemmat, sen tankar som snurrar och sen förslag på ingripanden (om de hinner).

Steg 3. Samla in och avsluta

Samla in alla scenarion och förmedla att ni kommer att fortsätta att arbeta med dem framöver. Beroende på hur långt eleverna hunnit så kommer ni antingen fortsätta med att skriva klart scenarierna eller börja arbeta med dem för att träna på ingripanden.

Avsluta med att tacka alla deltagare för att de hjälpt till med att skapa bra dilemman att jobba med framöver!

OBS! När grupperna är klara med sina scenarion behöver ni ledare läsa igenom dem och säkerställa att de fungerar som underlag för diskussion.

>

4. Avslutande reflektioner (10 min)

Knyt ihop dagens lektion och de arbete ni har gjort. Dela sedan ut deltagarnas loggböcker och be dem ägna några minuter åt att skriva ner sina reflektioner kring dagens lektion. Samla sedan in loggböckerna igen.

  • Hur känns det för dig att jobba med egna scenarion som ni skrivit själva?
  • Är det ett bra sätt att fortsätta träna på ingripanden, eller har du andra förslag?

>


Webbplatsen använder cookies. Läs mer i vår integritetspolicy om cookies och hur vi hanterar personuppgifter.