Logga in

Förberedelser

När ni ska starta upp ert arbete med MVP Skola är det viktigt att ni gör en noggrann och långsiktig planering. Planeringen bör göras gemensamt i MVP-teamet.

Vi rekommenderar att ni använder checklistan nedan, där vi har samlat de viktigaste sakerna att tänka på i planeringen av ert MVP-arbete.

Checklistan

MVP Skola – Checklista för MVP-teamet (klicka på texten för att ladda ner)

Huvudpunkter i checklistan 

  • Bestäm i vilka årskurser MVP ska genomföras 
  • Schemalägg lektioner och lokaler 
  • Bestäm ledarpar och bemanna lektioner 
  • Boka in återkommande mötestider där hela MVP-teamet kan träffas för att planera och utvärdera ert MVP-arbete 
  • Boka in metodhandledning med varandra eller med MÄN 
  • Bestäm vilka temapass ni ska genomföra utöver grundpassen 
  • Boka in tid för lektionsförberedelser, utvärdering och efterarbete i respektive ledarpar   

Exempel på årsplanering för MVP Skola 

Nedan finner ni ett exempel på hur ett två-årigt arbete med MVP Skola skulle kunna se ut i mellanstadiet.

 

Passöversikt

Introduktion

Ett uppstartspass där eleverna får veta vad MVP är, varför det finns, vad som förväntas i rummet och vart man kan vända sig för stöd.

Vad är en åskådare?

Eleverna får reflektera kring vad en åskådare är, varför det ibland är svårt att ingripa, och hur man kan göra det.

Vad är våld?

Passet breddar förståelsen av våld genom att visa hur vardagligt våld hänger ihop med grövre former.

Vad är en norm?

Eleverna får utforska vad normer är (både hjälpsamma och orättvisa normer) och hur de påverkar vår vardag.

Påhittade könsnormer

Genom berättelser och övningar synliggörs könsnormer och hur de kan kopplas till utsatthet och våld.

Sara får ont i magen

Ett berättelsebaserat pass där eleverna tränar på att känna igen våld i vardagen och fundera på hur man kan ingripa.

Skojbråk och maktlekar

Eleverna undersöker skojbråk, makt och samtycke och pratar om när lek går över gränsen.

Hur förändrar vi normer?

Film och samtal används för att identifiera åskådares beteenden och hur normer kan förändras.

Alexander Del 1

Eleverna följer en berättelse om Alexander och förbereder egna ingripandeförslag inför nästa pass.

Alexander Del 2

Eleverna spelar upp scener och testar sina egna idéer i rollspel utifrån berättelsen om Alexander.

Leila Del 1

Passet fokuserar på hur våld och könsnormer hänger ihop genom en berättelse om Leila.

Leila Del 2

Eleverna spelar rollspel där de tränar på att ingripa i en situation inspirerad av Leilas berättelse.

Nor Del 1

Genom en berättelse om Nor synliggörs rasismens uttryck i vardagen och eleverna skapar ingripandeförslag.

Nor Del 2

Eleverna får omsätta sina förslag i handling genom rollspel kopplade till Nors berättelse.

Avslutning

Passet summerar MVP-serien där eleverna får reflektera över vad de har lärt sig och utvärdera innehållet.

>


Feedback

Webbplatsen använder cookies. Läs mer i vår integritetspolicy om cookies och hur vi hanterar personuppgifter.